En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

söndag, april 17, 2005

Världens bästa trelåtarsföljd

Efter en stunds fundering har jag insett att The Strokes nog har gjort de tre bästa låtar som ligger i följd på en och samma skiva. (I alla fall bland de skivor jag har.) Inte ens Håkan Hellström har presterat tre så bra låtar i följd även om Känn ingen sorg för mig Göteborg, En vän med en bil och Ramlar är en väldigt stark utmanartrio. De tre låtar jag tänker på är Last Nite, Hard to explain och New York City Cops från The Strokes debutplatta, Is this it. De är så fantastiskt bra och coola, allt från sången och gitarrerna till de tvära avbrotten. Särskilt gillar jag Hard to explain som så snyggt dör ut och övergår i introt till New York City Cops. De här låtarna och det här albumet visar varför världen 2001 kretsade kring fem stycken New York-grabbar.

Etiketter: ,