En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

söndag, maj 15, 2005

Bäst just nu vecka 19

1. "Jag klarade sätta tretton fel. Är skyldig två miljoner nu till tipstjänst." (Björns vänner - Alexander Lukas) Björns vänner är verkligen smått fantastiska på sitt enkla sätt.
2. "It's a town full of losers. And I'm pulling out of here to win." (Bruce Springsteen - Thunder road) Aldrig har jag hört drömmen om ett bättre liv formuleras mer effektivt än Bruce gör på öppningsspåret på Born to run-skivan. Gräset är alltid grönare på andra sidan. Nu lämnar vi stan för något bättre. Vi är värda så mycket mer. Detta är det perfekta soundtracket till The American dream.
3. "Jag spruta vatten i hans ögon o gav han en höger, en höger, en höger, en höger, en höger, en höger, en höger och slutligen en vänster sedan fortsatte jag att njuta av min semester" (The Latin Kings - Fint väder) Det var längesen jag skrattade lika mycket när jag hörde en låt som jag gjorde när jag hörde Fint väder. Det började med att min klasskamrat Johan reciterade texten och direkt kände jag att jag skulle gilla den.
4. "Jag går barfota i en affär, tar en glassbåt, jag är kär. Förut var jag sur och tvär. Kanske kan jag trivas här." (bob hund - Düsseldorf) bob hund är alltid bob hund, och det tackar jag för. Närmast återstår att se hur bra Sci-fi Skane är, det verkar lovande minst sagt.


Tråkigast just nu: Monica Zetterlunds bortgång. Jag hade ingen jättenära relation till hennes musik utom de största klassikerna. Men Sakta vi gå genom stan är verkligen en tidlös låt. Georg Riedel spelar (som alltid) finkänsligt baskomp som tillsammans med Monicas svala röst lyfter låten till magiska höjder. Ett mästerverk.

Etiketter: , , , , ,