En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

måndag, juni 06, 2005

En underskattad skiva

R.E.M. - Up

Up är en i sammahanget väldigt underskattad skiva eftersom R.E.M. har gjort åtminstone ett par nittiotalsmilstolpar med Out of time och Automatic for the people men Up är det väl ingen annan än jag som värderar högt. Anledningen till min förtjusning är att det var min första platta med R.E.M. så när jag fick Up lyssnade jag mycket på den, lärde mig texterna och facinerades av skönheten som ligger gömd under alla lager av brus och ljud på låtarna. Låtar som Daysleeper, At my most beautiful, Walk unafraid, Parakeet och Falls to climb är fantastiska poplåtar även om de nog alltid kommer att hamna i skymundan av Losing my religion, Man on the moon och Shiny happy people. Men för alla som letar efter en skiva att kunna spela många gånger och fortfarande hitta nya favoriter på är Up ett strålande alternativ.

Etiketter: