En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

lördag, juli 30, 2005

Halvtidslistan

Ok, dags för en kort lista över årets bästa skivor. Jag har visserligen ingen varvräknare i min stereo men känslan är att detta är de skivor utgivna i år som jag har spelat mest och därmed blir årets hittills bästa.

1. Timbuktu - Alla vill till himmelen men få vill ju dö
Lätt årets mest spelade. De bästa beaten, de mest tänkvärda texterna och med ett flow och en lekfullhet som inte har några gränser. Lovely.

2. Håkan Hellström - Ett kolikbarns bekännelser
Visst, jag är såld på Håkan Hellström, kan inte hålla mig särskilt objektiv men i år har han faktiskt en överman. Men ändå, popmusik blir inte bättre än så här. Och kom inte dragandes med falsksång för det argumentet håller inte när melodierna, texterna, bandet, passionen och spontaniteten bränner som den gör här.

3. Robyn - Robyn
Årets överraskning men det är alltid skönt att ändra uppfattning till något mer positivt om något som man var lite skeptisk till innan. Jag har inte ogillat Robyn, inte alls, men jag har heller inte skafffat någon av hennes skivor även och jag många gånger har fingrat på Don't stop the music i skivaffärerna. Men nu har hon bevisat att hon har kvaliteter långt utöver det vanliga.

4. Moneybrother - To die alone
Lite ojämnt som album men vilka hits det finns. They're building walls around us, My 'lil girl's straight from heaven, Blow him back into my arms, Eventually it'll break your heart och I'm losing. Bästa rockrösten också.

5. The Magic Numbers - The Magic Numbers
Hypen håller inte hela vägen ut men det finns många pärlor här.

6. John Legend - Get lifted
7. Ludvig Berghe Trio - Weekend
8. Kornstaad & Wiik - Eight tunes we like
9. The Radio Dept - This past week
10. Jonas Kullhammar & NBB - Snake city north

Etiketter: