En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

fredag, maj 26, 2006

Montecore

Läste ut Montecore - En unik tiger av Jonas Hassen Khemiri i förrgår. Den var bra. Inte lika bra som Ett öga rött men helt klart läsvärd. Jag ska nog inte gå in på vad den handlar om eller hur den är skriven men att JHK är begåvad är det ingen tvekan om. Han är en enorm språkbegåvning och sorglig/rolig om han bara vill. Han får priser till höger och vänster och har skrivit en egen pjäs som spelas på Stockholm Stadsteater. Han höll en riktigt underhållande seminarie om "fakta och fiktion i litteraturen" på stadsbiblioteket här tidigare i vintras.

Även om mina känslor för Montecore är ljumma kommer jag fortsätta följa vad han gör. För han är den ende nutida svenska författare som jag verkligen har läst och gillat.

JHK är litteraturens motsvarighet till Josef Fares som är den enda nutida svenska regissör som jag verkligen har sett och gillat och kommer att följa framöver.

Etiketter: ,