En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

torsdag, maj 18, 2006

It's about that Coltrane

Igår återupptäckte jag hur fantastiskt enormt bra John Coltranes version av Softly, as in a morning sunrise är. McCoy Tyner börjar med ett tre minuter långt pianosolo som jag en gång utnämnde till tidernas bästa pianosolo och därefter kommer Coltrane in med saxen och sparar inte på krutet eller energin och efter ytterligare tre minuter klingar låten ut och det ända man vill är att höra mer. Det är ett sällsynt sväng som de åstadkom i kvartetten den där gången den 2 november 1961. Tro mig när jag säger att jag rankar den som en av de bästa jazzlåtar som någonsin gjorts.

Softly, as in a morning sunrise finns bl a på skivan John Coltrane - Standards.

Etiketter: ,