En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

onsdag, augusti 17, 2005

Poesi i text och ton

Saxat från Sonic nr 13.

"När jag var mindre och skulle lyssna på jazz fattade jag aldrig hardbop - det lät svängigt på ett gammalt sätt. Jag flummade hellre till John Coltranes sextiotal.

Men det finns en affär i Stockholm som heter Andra Böcker och Skivor, den bästa jazzbutik jag har varit i. Han som driver den är såklart galen och drar klyschan om farliga skivaffärsgubbar långt förbi alla mesiga "High Fidelity"-försök. Jag har sett honom glad en enda gång. Röd i ansiktet stod han bakom disken och satte gång på gång ner skivnålen på stället i början av "Now's the time" från "A Night at Birdland vol. 2" där Art Blakey gör ett trumfill på en koklocka så exakt rätt i rytmen att man inte behöver vara musiker eller ens musikalisk för att förstå vad livet handlar om.

Ofta upplever man musik bäst genom att se andra människor höra den, och jag är glad att jag fick vänta på att köpa den här skivan tills en galen kille hade spelat lufttrumma till den ett par gånger till." -
Emil Arvidson

Etiketter: ,