En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

måndag, juli 17, 2006

Försent för edelweiss

Jag kanske är den enda i det här landet, i världen, som bryr mig.

Det finns en viss liten sannolikhet att det faktiskt är så. Och det är väl ganska tragiskt. För det här handlar om en av årets bästa låtar.

Försent för edelweiss.
Håkan Hellström.
Förstås.

Jag hoppas däremot att det finns folk (fans) som har insett att på håkansinglar så finns det alltid något guldklimrande att hämta. Kolla bara följande lista

Ge mig arsenik (Ramlar).
När jag ser framåt (Kom igen Lena! den indragna utgåvan)
Gråsparven när hon sjunger (live) (Den fulaste flickan i världen)
Himmel blå himmel blå (Mitt Gullbergs kaj paradis)
Min Huckleberry vän (En midsommarnatts dröm)
Taube (Dom kommer kliva på dig)
Gårdakvarnar och skit (Björn Olsson remix) (Gårdakvarnar och skit)
Fairytale of New York (13)
Båda sidor nu (Jag hatar att jag älskar dig och jag älskar dig så mycket att jag hatar mig)
Försent för edelweiss (Klubbland)

+ några ytterligare b-sidor (mer eller mindre bra versioner av befintliga albumspår). Ska tilläggas att jag saknar fyra singlar också: Känn ingen sorg för mig Göteborg, En vän med en bil, Nu kan du få mig så lätt och Kom igen Lena! (andrautgåvan (som är mycket svårare att hitta än den indragna förstautgåvan)).

Alla ovanlistade b-sidor är (för en sån som mig) bland det bästa som Håkan har spelat in och framförallt Ge mig arsenik, Min Huckleberry vän, Taube, Himmel blå himmel blå och Båda sidor nu som skulle platsa på vilket album som helst.

Försent för edelweiss är inte fullt så bra som de allra bästa b-sidorna men ändå en av årets bästa låtar (mycket beroende på att skivåret har varit ganska knapert på bra låtar hittills) men det ska inte ta nån glans från Försent för edelweiss för den är värd all uppmärksamhet. Jag har hittills bara köpt den som download och inte cd-singeln av Klubbland (för den finns inte här i stan att få tag på) vilken också innehåller en klubblandremix av Jocke Åhlund (som även spelade gitarr på Skansen i tisdags) så jag vet egentligen inte så mycket mer om låten än just hur den låter. Jag vet inte ens om det är en cover eller en håkanskriven låt. Men som ibland så är verserna helt fenomenala men refrängen lite sämre.

Du säger att kärleken
aldrig var till för dig
att du aldrig känt vinden
högt över trädtoppen
säger att den delar sig vid kinden
och blir hel igen
bakom dig

Och varje moln är trasigt
du räknar allt sorgligt
natten lång och hon du älskade en gång
och kanske älskar än
spelar det nån roll?
nej kanske ingen
kanske allt egentligen

Du säger har du tändstickor
ja tillräckligt om
du vill bränna ner Stockholm
och har du vin och sprit
så att det räcker
att få hela fjärden full av sorger
allt är försent
försent för vind
försent för kärlek
ren som snö
inatt finns ingen väg tillbaks

Och du undrar vem som kysser henne nu
och du undrar vem, vem om inte du
ooo läpparna du kallar dina
det gör ont att veta men lika ont att undra

Du säger har du tändstickor
ja tillräckligt om
du vill bränna ner Stockholm
och har du vin och sprit
så att det räcker
till att få hela fjärden full av sorger
allt är försent
försent för vind

försent för kärlek
ren som snö
inatt finns ingen väg tillbaks

ingen alls

Försent för edelweiss
ingen alls
försent för edelweiss
ingen alls
försent för edelweiss
ingen alls

(Håkan Hellström - Försent för edelweiss)

Och på tal om Skansen så var Håkan bra men inte lika bra och taggad som förra året men ändå. Och ta bara byxorna han hade, vem annan i det här landet hade kunnat bära upp dem lika självklart och kommit undan med det? Och att böja sig ner på knä vid publikhavet och sjunga: "Ni kommer att få se er ungdom ruttna framför er" är popestetik på hög nivå. Glöm inte att kolla in extramaterialet som finns på svts hemsida där man kan se En midsommarnatts dröm och Nu kan du få mig så lätt också.

Men åter till Försent för edelweiss.

Köp singeln, lyssna på låten, för det kan nog dröja länge innan vi får höra något nytt från Håkan igen. Jag tror inte det kommer någon fjärde singel från album eftersom varken Ett kolikbarns bekännelser eller Det är så jag säger det hade fyra singelsläpp. Och förmodligen kommer det ingen ny skiva förrän allra tidigast om ett år skulle jag tro. Förmodligen dröjer det längre än så innan nästa singel och album kommer.

Etiketter:

4 Comments:

  • At söndag, 23 juli, 2006, Blogger Jonas said…

    Tack Paul. Min Huckleberry vän är en rysare varje gång. Hör bara hur han fraserar "mina fickor är tyngre än jag klarar", gåshud.

     
  • At tisdag, 25 juli, 2006, Blogger the lost feeling said…

    hörru jag har inte hört en enda håkan b-sida. känns som jag missar massor här. vad säjs om att du slänger ihop en samling håkan b-sidor åt mej och så gör jag nån skiva åt dej i gengäld? maila så kanske vi kan komma överens om nåt.

     
  • At tisdag, 25 juli, 2006, Blogger Jonas said…

    Just nu, hos föräldrarna på sommarlovet har jag inte tillgång till alla b-sidor, och det dröjer till mitten av augusti tills jag är tillbaka i linköping tyvärr. Om du fortfarande är intresserad då kan du höra av dig.

     
  • At torsdag, 21 september, 2006, Blogger Jag, Hugh Grant said…

    håller med till fullo. försent för edelweiss är en av håkans absolut bästa b-sidor. helt klart i samma klass som huckleberry, himmel blå och hundar som oss (som var b-sida från början)

    gillar särskilt strofen "det gör ont att veta, men lika ont att undra". håkan vet hur man ska förmedla stora känslor med få ord.

     

Skicka en kommentar

<< Home