En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

torsdag, augusti 25, 2005

Nacka Forum nu och då

Jag vet inte hur jag ska förklara det riktigt. Men ibland är tre år gamla jazzskivor och skivor som inte är släppta än det bästa som finns. Jag längtar nämligen ganska mycket om jag säger så efter Nacka Forums kommande skiva. Första skivan är ju nämligen bättre och mer lyssningsvärd än mycket annan jazz som gjorts i det här landet.

När jag började lyssna på jazz för ca fyra år sen var Kullhammar och Kajfes två av de namn som jag först stötte på. Lånade Goran Kajfes - Home av en kompis och blev fast. Lite senare köpte jag Kullhammars båda första skivor (efter att ha läst Mats Olssons recensioner på feber.se plus att jag såg JKQ på Stockhom Jazz 2002) och kort därefter när Nacka Forum skulle släppa sin första skiva var det givet att jag skulle ha den. Utöver Kullhammar, Kajfes ingår ju Johan Berthling som har spelat med Nicolai Dunger, en annan av mina favoriter. En supergrupp verkligen.

När Leve Nacka Forum släpps den 7/9 kommer den även finnas på vinyl. Årets jazzskiva? Förmodligen. Jag håller tummarna.

Etiketter: ,