En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

tisdag, januari 17, 2006

Två musikaliska kickar

1) The Temptations - My girl hos David Letterman
Såg ni Letterman igår eller i fredags? Underbart i kvadrat! Finns verkligen Temptations fortfarande undrade jag men nu vet jag att de finns och ser och låter fantastiska. Hur många originalmedlemmar som är kvar vet jag inte men till Letterman kom fem grånade gentlemen (en lead singer och fyra körsångare) och jag satt bara och gapade. Körsångarna körde med supersnygga gemensamma moves medan lead singern gick loss hårt i verserna. Och alltihop akompanjerades av en stor stråkorkester men bäst av allt var Temptations koreografi. Så snyggt att allt annat känns lite futtigt, faktiskt. (Synd att inte CBS har lagt upp klippet på sin hemsida men där kan man i alla fall kika på Darlene Loves fantastiska jullåt Christmas (Baby please come home) som också är supersnyggt gjord där en saxofonspelande tomte glider in från taket, bara en sån sak)

2) Sonic Mechatronik Arkestra - Siempre queso negro (Moserobie Jazz Manifesto)
När livemusik på skiva är som bäst är det som att vara på plats på konserten men tyvärr saknas den känslan ganska ofta. Men under den här låten var det som att jag var på plats på Mosebacke när det begav sig. Om jag förstått det rätt är det på dagen två år sedan som den inspelningen gjordes. Jag var helt inne i låten och busvisslade och applåderade solon under det nio minuter långa funkjamet, helt otroligt. Min nummerpresentatör påstår att det skulle ha ringt någon under tiden men det gick mig spårlöst förbi.

Etiketter: ,