En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

torsdag, juli 27, 2006

Svante T

"Du börjar få gubbsmak" sa mamma när jag ville lyssna på Svante Thuresson i bilen för ett tag sedan.
"Jag lyssnar på all bra musik, oavsett om den är gubbig eller inte" svarade jag.

Svante Thuresson kanske inte är vad man förväntas lyssna på när man är 22 år men så vadå? Jag gillar Svante och den sortens sextiotalspop på svenska som han m fl gjorde. Den kan kallas patetisk och löjlig men det spelar inte så stor roll. Ibland kanske man måste vara patetisk och löjlig. Jag tror nästan det.

Svante Thuressons Bästa är anledningen till den här texten och framför allt cd 2, den första har jag bara lyssnat på en gång eller så men cd 2, wow, här finns det kärlek, här finns det grejer!

Det finns låten som är den direkta anledningen till att jag köpte skivan, Du är en vårvind i april som John Ajvide Lindqvist spelade i sitt sommarprogram. Lyssna på hans sommarprogram och läs Låt den rätte komma in, det är han definitivt värd. Det är också låten som förmodligen kommer att höras när eftertexterna rullar på filmatiseringen av Låt den rätte komma in bara för att John lyssnade på den så mycket när han skrev boken.

"Du är för mig ett varmt och ljuvligt ord
Du är för mig som solen för vår jord
Den dagen då jag mötte dig
har gjort att allting ändrat sig
med ens för mig
av det som var finns det inget kvar

Jag är född på nytt och alla dystra tankar borta
det jag förut flytt
har fått en mening som jag kan förstå
vara två"
(Svante Thuresson - Du är en vårvind i april)

Det finns Jag tror jag är kär i dig Maria. Jag tror jag är kär i dig Maria, smaka på titeln så förstår man precis hur bra den är. Det finns Mulliga Maj, Lägg av med din gråtlåt och När jag putsar fönster. Det finns covers på Stand by me, When a man loves a woman, I'll be your baby tonight och El condor pasa med flera, med svenska texter förstås.

Visst är det lite löjligt och kanske är det gubbigt också men det är fruktansvärt bra musik. Och den kostar bara 39.50 kr om man har tur.

Etiketter: ,