En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

lördag, september 27, 2008

Lördagsmusik: Nina Simone

Nina Simone erbjuder perfekt Det-är-lördag-och-jag-pysslar-lite-hemma-musik. Få sångerskor i den här världen sjunger med sådan skärpa och att rösten alltid är i första rummet. Hon sjunger jazz, soul, Dylan, Beatles, Burt Bacharach, gamla folkvisor med mera och allt med samma passion. Jag kan inte ungå att bli berörd av det. Dubbel-cdn Sugar in my bowl är den enda jag äger, men det är å andra sidan en stor introduktionskurs och jag är långt ifrån klar med den. Sen ska jag skaffa fler album med henne, definitivt.

När Håkan H avslutar sina konserter numera vänder han sig till ljudteknikern och säger "Spela den vackraste låt jag vet för dem". Nån gång tror jag det var Al Green, men nu senast i somras var det Nina Simones Mr Bojangles. Håkan har så klart rätt i att det är en av världens vackraste låtar. Han gör inte bara bra låtar själv, han har ypperlig smak också.

Etiketter: