En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

söndag, februari 01, 2009

Jay-Z - American gangster

Motivering: För en röstteknik som ger ett sanslöst flow ovanpå en makalös produktion.

För två veckor sedan var det Jussi Björlings röstteknik som var i fokus. Nu ska vi uppdatera diskussionen en aning och prata om en annan slags röstteknik som kan ge mig rysningar. Det handlar om rappare som kan få till den där extra känslan i levererandet av texten. De som inte läser texten, men de sjunger den inte heller, de ligger någonstans därimellan och levererar med enastående tajming och rytmik. I min bok finns det en person är överlägsen alla andra på detta och han heter Shawn Carter men är mer känd som Jay-Z.

Även om jag har texten framför mig kan jag inte följa med och samrappa med honom. Hans teknik är one-of-a-kind. Dessutom har han ju ända sedan starten samarbetat med de största i branschen och haft väldigt bra beats och produktioner och jobba med. Den här låten som jag har valt idag heter American gangster och är ledmotivet till Jays senaste skiva (skivan är inspirerad av filmen med samma namn). Den bygger på en Curtis Mayfield låt som heter Short eyes och Jay bara kör på med textrad på textrad till exempel

"Rose gold rose flow, I'm okay though
what don't kill me makes stronger than before so
here we go and I'm not domino
when it all falls down, I'm like Kanye's jaw"


När jag har valt låtar till den här listan har jag försökt plocka med väldigt olika saker samt att inte bara fastna i gammal musik för det hade inte blivit så skojigt. Mer än hälften, fyra låtar, på listan är inspelade på 2000-talet. Detta är den nyaste av dem vilket, i någon mening, bevisar att musikmagi skapas här och nu, det gäller bara att vara lite nyfiken och upptäcktslysten för att hitta den.

Summa sumarum så är American gangster en uppvisning i bländande röstteknik ovanpå ett fantastiskt svängigt beat. Det här är röstmagi a la 2000-talet.

Lyssna i Spotify
Häng med i texten


Etiketter: ,

1 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home