En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

torsdag, januari 08, 2009

Håkan Hellström - Det är så jag säger det

Plats 1: Håkan Hellström - Det är så jag säger det


Det kan ta slut imorgon eller hålla på för alltid
ibland är det så



Håkan Hellström sätter alltid ord på allt som ingen annan gör. Han tar till de stora känslorna. På den här tiden (2002) talade han ofta om "feber", vilket var en beskrivning på något slags rustillstånd som hans musik var tänkt att nå.

Men vi dansar och du har så mjuka läppar

Och som den gjorde det och som den gör det! Man kan älska eller hata sån här kamikazemusik när han vräker ur sig sitt hjärta på de kanske mest patetiska sätt i balladerna, samtidigt som han dansar natten lång i de ösiga låtarna. Man kan tycka att ibland måste man misslyckas med den taktiken, det kanske är sant, men jag tycker att han klarar sig väl genom hela albumet. Det finns inga riktigt svaga spår, men det finns många toppar!

Men ibland krävs det mer
innan jag öppnar armarna
förlorar mig och känslorna faller fritt
på midnattsgatorna
vem skulle bry sig
om våra hjärtan blev förstörda?


Det är så jag säger det är en skiva som är som ett ypperligt blandband. Det finns dansgolvshits, visor, ballader, sambatrumor, bombastiska instrumentalpartier och lite till. Själv gillar jag sällan skivor som är slätstrukna och jämna hela tiden, det krävs mer dynamik än så för att jag ska lyssna på ett helt album från början till slut.

När musik är som bäst är den tröst, verklighetsflykt, glädje, en förstående vän och en dröm om att allting är möjligt. Håkans musik är allt det där för mig! Och nu när vintern plågar staden med bitande kyla, drömmer jag om aprilhimlen.

Och jag tänker alltid på Dig i april

Varje Håkanalbum innehåller några låtar med texter av absolut bästa sort, här gillar jag mest Det är så jag säger det, Rockenroll, blåa ögon - igen och Mississippi kan vänta. Idag är det just den sistnämnda som biter sig kvar. Jag tänker mig ett kärlekspar som sjunger den för varandra. Riktigt vad den betyder vet jag inte, men vackert är det.


Åh håll mig, ååh håll om mig
vi är nån annanstans
du kanske aldrig mer är med mig
men om vi var nån annanstans

Så kyss mig, åh kyss mig
är det på riktigt
eller drömmer jag
all oro som du har

Åh, håll om mig

Mississippi kan vänta
Mississippi kan vänta
på en bättre dag
en bättre dag
men inte jag



Etiketter: ,

4 Comments:

  • At fredag, 09 januari, 2009, Anonymous Anonym said…

    kanonbra text! jag kan verkligen inte annat än hålla med, "det är så jag säger det" är en helt fantastisk platta. håkans texter har en tendens att bryta sig längre in än någonting annat, de betyder liksom så mycket mer! jag känner hjärtat bryta takten bara av att läsa låttexterna du valt att citera!

     
  • At fredag, 09 januari, 2009, Blogger Culkin said…

    Åh "Mississippi kan vänta"! En fantastisk låt som jag skulle vilja ha utan den där kören.
    En vän till mig har dock en superb idé om en håkan hellström som uppträder på Globen, där konserten inleds med just den här låten och en massiv kör och Håkan Hellström stiger på någonstans i slutet av låten.
    Visst låter det som en fantastisk inledning på en konsert?

     
  • At fredag, 09 januari, 2009, Blogger Jonas said…

    Ia: Hjärtat bryter takten på mig med när jag läser såna rader.

    Culkin: En utmärkt idé! Det finns nog fler låtar som kan utnyttja kören sedan också, Gårdakvarnar och skit kommer jag att tänka på, Jag var bara inte gjord för dessa dar, För en lång lång tid också kanske. Vilken utmärkt idé, hoppas den blir verklighet!

     
  • At torsdag, 22 januari, 2009, Anonymous Anonym said…

    Minnen av aprilhimlen, en av de finaste låtarna i världen!
    Nu har vi hämtat ut Hello Saferide biljetterna så det kommer nog bli en finfin spelning!
    Ses, Sofia

     

Skicka en kommentar

<< Home