En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

söndag, december 21, 2008

Några låtar från 2008

Hej. Här är några låtar från 2008 som jag vill berätta om. Inte nödvändigtvis de bästa, men det är några som förtjänar att nämnas och som inte får glömmas bort.


Abalone dots - Little sparrow
På ett sätt måste jag bara älska att fyra unga, svenska tjejer gör något så udda som riktigt bra countrymusik. Men de skulle bli ännu bättre om de gjorde om sina texter och placerade dom på brevid Håkan Hellströms Ramlar om man säger så. Bäst på nya skivan är Dolly Parton-covern Little sparrow, här ser ni versionen från Allsång på skansen.




The Last shadow puppets - The age of the understatement
Jag fullkomligt älskar den här låten, med de smattrande trummor, stråkarna, uttalet av ordet "seduction", allt!

PSL
Överhuvudtaget gillar jag alla som har framfört låtar på PSL, Florence Valentin, Looptroop rockers, Anna Ternheim, Dungen, Hello saferide, Glasvegas, Markus Krunegård med flera. Men allra bäst var Frida Hyvönens Dirty dancing (se nedan).

Parker Lewis - Cezanne
Samplar man Monica Zetterlund vinner man en motorväg till mitt hjärta. Briljant!

Eldkvarn - Lilla Sofie
Pratar man Eldkvarn blir det ofta Plura, Plura, Plura. Men då missar man två saker, dels att Eldkvarn är ett helt band, dels att hans bror Carla skriver fantastiska låtar. Carla skriver inte lika många som Plura men väl så bra låtar. Till exempel gjorde han Konfettiregn som är Atlantis bästa låt. Hans Lilla Sofie handlar om en decemberdröm, en Parisresa. Och han får in textraden "vi lade några plektrum på Morrisons grav" så snyggt, så snyggt.

Vapnet - Inga fåglar
För en tid sedan började jag och en vän prata om, och minnas tillbaka till, Vapnetkonserten på HG i våras. Hur vi stod längst fram under Martin Hanbergs mikrofon och jublade, dansade och sjöng med så gott vi kunde. Jag hade nästan glömt hur fina låtar Vapnet hade men så skickade han youtube-länken till Inga fåglar och direkt mindes jag den låten från konserten trots att jag inte hört den på över ett halvår. En helt fantastisk poplåt! Jag kan bara hålla med NekohimeChiaki som har skrivit följande kommentar på youtube: "Allvarligt talat, jag vill gifta mig med refrängen, den är så bra DDD:"



Kristian Anttila - Västra Frölunda
Det här också underbar pop. Jag vill gifta mig med gitarriffet!

Frida Hyvönen - Dirty dancing
Årets bästa låt! Så stor slaget, så vackert!

And when I touched his sweeper's arms
with my piano fingers
he said "watch Frida, your hands will get dirty"
and I felt like I had a fever
the dark powers, the may flowers
the roads on which we travel
how he told me no and
how my young heart broke and
how a cold new world unraveled


Etiketter: , , , , , , ,

2 Comments:

  • At söndag, 21 december, 2008, Anonymous Anonym said…

    Hej!
    2008 verkar vara the year med bra konserter o skivor! enligt min mening iaf.
    Fick Frida Hyvönens skiva igår; mycket bra!
    God Jul och Gott nytt år!
    Vh. SOfia

     
  • At söndag, 21 december, 2008, Blogger Jonas said…

    Mitt år innehöll mycket fler bra konserter än bra skivor, men snart kommer Årets bästa album-listan ändå. Trevligt med Fridas platta, den ligger med på min lista...

    God jul och gott nytt år själv! PS. Hälsa Elin också.

     

Skicka en kommentar

<< Home