En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

söndag, november 30, 2008

Säkert! - Säkert!

Plats 5: Säkert! - Säkert!

Det här är vad magen säger om dig.

Säkerts skiva är en klassiker, en förnyare av den svenska poptraditionen. Jag var inne på sådana tankegångar redan när jag recenserade skivan när den var sprillans ny. Nu vet jag att skivan är precis så bra.

Av alla skivor på listan är detta den med störst klassikerpotential (vilket hintar en aning om de skivor som kommer på topp 4). Det är en skiva som det kommer pratas om om tio år, om tjugo år och för alltid.

Det är främst texterna som är Säkerts styrka. Det är spridda dagboksanteckningar ur ett alldeles vanligt Svenssonliv. Det är personligt och privat och uppriktigt. Som när hon vill få ihop det med en kille som redan har flickvän och tänker "någongång måste du bli själv" och "du vet inte om det än, men det kommer att bli du och jag till slut". Jag tror många har känt så. Eller när hon skriver ett öppet brev till någon hon inte har sett på länge eftersom de skildes åt arga på varandra.

Hej du, det var ju ett tag sen
600 dagar om man räknar precis
och jag tänkte jag skulle höra av mig
och säga att allt är fint

Jag har träffat en annan nu
han behandlar mig bra
jag går och nynnar hela tiden
jag har färgat håret och jag har fått pollenallergi

Är du fortfarande arg?


Eller låten om att alltid ha varit lite för präktig och duktig i skolan, att man hade en god relation till mor och far, aldrig varit tonårsrebell.

Jag var nog värd allt stryk som jag har fått /.../
och jag grät mig till sömns efter alla dar


Säkert skulle bli Annika Norlins sidospår bredvid Hello saferide. Istället för en debutplatta i skymundan blev den en stor kritiker- och publikfavorit och följdes av flera turnéer. Nu verkar Annika till och med osäker på om det kommer bli någon uppföljare. Det hoppas jag verkligen. Nya Hello saferide-plattan har inte alls samma passion i låtarna.

Säkert är en skiva som jag tror betyder lika mycket för unga tjejer som någonsin Känn ingen sorg för mig Göteborg gjorde för unga killar (däribland jag själv). När Håkan sjöng om att vara olyckligt kär utanför en hamburgerbar sjunger Annika om att bli något annat än "blek och feg och sävlig och lat". Detta är popmusik som är väl förankrad i verkligheten och som samtidigt erbjuder tröst och känslan av att du-är-inte-ensam. Musik blir sällan mer betydelsefull än så.


Etiketter: ,

3 Comments:

  • At söndag, 30 november, 2008, Anonymous Anonym said…

    Åh, jag ÄLSKAR verkligen den här plattan! Såg henne på Popaganda och det var fantastiskt! Kan bara hålla med om det du skriver!

     
  • At tisdag, 02 december, 2008, Blogger Culkin said…

    Visst, Känn ingen sorg för mig göteborg betydde otroligt mycket för mig. Men jag är säker på att om jag varit 17 år idag så hade Säkert! betytt lika mycket för mig, det handlar väl inte om kön?

     
  • At tisdag, 02 december, 2008, Blogger Jonas said…

    Jag tror det handlar en gnutta om kön. Jag kan inte relatera till hur det är att ha en Elle i min väska t ex. Men allra mest handlar det om bra popmusik med bra texter förstås!

     

Skicka en kommentar

<< Home