En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

måndag, november 24, 2008

Björns vänner - Live på chokladfabriken

Plats 6: Björns vänner - Live på chokladfabriken

Björns vänners storhet kan förklaras med låten Staffanstorp. I original heter den Across the sea och är skriven och framför av Weezer. Då handlar det om ett fan i Japan som skickar brev och förklarar hur mycket hon gillar bandet och vill veta mer om sångarens hobbies, favoritmat och födelsedag med mera. Sångaren vill träffa det här fanet, men det är ju trots allt ett helt hav mellan USA och Japan.

I Björns vänners version är det samma tema med ett fan som hör av sig till sångaren. Men nu handlar det om det stora avståndet mellan Staffanstorp och Lund (bara några kilometer). Så det kommer (ju) inte bli någon kärlekshistoria där inte.

Varför bor du där? Så långt bort?
Jag i stan, du i Staffanstorp


Den här plattan är en liveplatta, den enda på listan som inte är ett regelrätt album. Björns vänner har nämligen bara släppt ett regelrätt album, Tappat halva hjärnan, samt en fullängdare bestående av spår från olika ep:s, singelbaksidor osv, Får ett eget liv heter den. Men Live på chokladfabriken visare upp bandet från deras bästa sida. Det är finfina popmelodier, sinnrika texter, värme, glädje!

Innan de introducerar en låt på konserten kör sångaren Richard följande mellansnack: "En låt som heter, Vad ska jag med ett foto på dig, om man inte gillar den, den är rätt lång... kan man gå och kissa". Självdistans är härligt!

Jag har skrivit mycket om Björns vänner tidigare. Bland annat en lång kärleksförklaring. Klicka på Björns vänner-etiketten nedan om ni vill läsa mer. Jag ska inte återupprepa mig för mycket. Vill man köpa skivan gör man det på klicktrack.com, här. Den är nämligen inte utgiven på vanlig cd, utan finns bara via Klicktrack.

På Live på chokladfabriken framför bandet några av deras största "hits": Åkrar och himmel, Flicka vad är det du vill mig?, Vad ska jag med ett foto av dig?, Mörkröda tomater och Anna Vennergren. Frågar du mig, (vilket du kanske gör eftersom du är inne på min blogg), så blir inte popmusik så mycket bättre än så här.

Det här är ett band att förälska sig i!



När ögon börjar glöda vill jag bara att mina glöder tillbaks



Etiketter: ,

1 Comments:

  • At tisdag, 25 november, 2008, Blogger Valdemar said…

    Äntligen bestämde jag mig för att börja lyssna på Björns Vänner, så jag köpte den på Klicktrack. Och den är ju riktigt bra, tack!

     

Skicka en kommentar

<< Home