En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

lördag, oktober 25, 2008

Hårda tider är över

Det har släppts en ny Håkansingel lite i skymundan, Jag vet inte vem jag är men jag vet att jag är din. Dessutom är singelversionen ny jämfört med albumversionen och den har fått tillägget Midway down version. Den nya versionen är inte så annorlunda och tillför inte direkt någonting.

Jag har ju bloggat om hans senaste Håkans b-sidor så även den här gången. De tidigare jag har skrivit om är:

Exile on Wollmar Yxkullsgatan från Kär i en ängel-singeln.
Zigenarliv dreamin, Pt 1 från För en lång lång tid-singeln.
För sent för edelweiss från Klubbland-singeln.
Båda sidor nu från Jag hatar att jag älskar dig och jag älskar dig så mycket att jag hatar mig-singeln.

Nya singeln heter Nu Sigge och är alltså skriven till hans son Sigge. Det är en slags vaggvisa, besläktad med Min Huckleberry vän, Vaggvisa för flyktbenägna och Går vidare, med andra ord skulle detta kunna bli hur bra som helst.

Men det blir inte riktigt det. Det är ingen odödlig Håkanlåt, tyvärr. Bra är den definitivt, får hoppas att den växer. Jag gillar att Håkans röst framträder så mycket. Precis som på Sång i en buss på villovägar 2007. Texten är som vanligt väldigt fin och han sjunger till ett enkelt gitarrkomp:

Hårda tider är över för tillfället
du ska inte se det
hur taskigt pappa mått det här året
solen stiger ser du?
jag ska förklara det när du blir äldre
att det slått mig på sistone
kommer sakna allt det här nån gång
och att din väg är lång
och jag kommer sakta ner dig så småningom
alla hjältar sänker huvudet nån gång

Stormigt väder är över för tillfället
nu Sigge ses hela Södra Bohuslän
där långt åt andra hållet
syns taket på ett fängelse
och här är vi
du ler ett riktigt leende
just som ett flygplan
passerar över våra huvuden
det är inte mycket jag ber
men det är nu Sigge


Sedan svävar låten iväg i tre minuter innan den är slut och då bryts förtrollningen. Jag menar verkligen inte att det är dåligt, men denna låt är det nog bara fans som kommer gilla. B-sidorna jag nämnde ovan är så starka att de nog kan få icke-fans att bli fans. Det är definitivt låtar som platsar på album, vilket För sent för edelweiss onekligen bevisar. Och Zigenarliv dreamin, Pt 1, fast till albumet valde de en sämre version vilket retar mig en aning.

Man kan undra om det kommer fler singlar från För sent för edelweiss-albumet. Alla tidigare album utom Känn ingen sorg har "bara" haft tre singelsläpp så man kan gissa att det är så nu också. Med andra ord kan det vara det sista vi hör på ett tag. Så vårda Nu Sigge ömt.

Etiketter:

1 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home