En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

lördag, oktober 11, 2008

Hype

Det råder Glasvegashype, det har väl ingen kunnat missa. Jag har själv inte hört plattan så jag säger inget om den. Men jag vill lyfta fram en annan engelskspråkig popdebut från 2008, nämligen The Last shadow puppets. Jag skrev om dem i våras och de förtjänar fortfarande att pratas om. Skivan är bra rakt igenom även om inget är så bra som titelspåret The age of the understatment med de smattrande trummorna och Meeting place med den fina trumpetslingan. Dessutom sjunger Alex och Miles väldigt bra, givetvis med den snygga råbrittiska dialekten (tänk Oasis).

Ibland är det kul att hänga med i hypesvängarna, men oftast måste man lyssna på vad man själv gillar för stunden. Så just nu skiter jag i Glasvegas och ägnar lite tid åt The Last shadow puppets istället.




---
På tal om hype så har SVT fått till ett fint populärkulturprogram med namnet Hype som leds av Karin Winther, sänds torsdagkvällar 20.00 i SVT2 eller på webben. Public service-tv av hög klass, både med musik, mode, film, tv mm.

Etiketter: , ,

1 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home