En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

tisdag, oktober 21, 2008

Thåström - Skebokvarnsv. 209

Plats 11: Thåström - Skebokvarnsv. 209

Thåström tar ner allt så fruktansvärt långt på den här skivan. Eller i alla fall på skivans bästa stunder. De lågmälda stunderna är nämligen de bästa.

Han plockar ner kompet tills dess att nästan ingenting återstår. Tar ner texterna tills det låter som vanligt talspråk. Sedan lägger han på sin mörka, något raspiga röst och då uppstår magi.

Fast det var så kort romans
var det nåt jag borde ha förstått
att såna chanser kommer en gång bara
- aldrig att dom kommer två


Det finns ett visst skimmer över den här skivan som gör att man lyssnar intensivt. Rösten är definitivt hans starkaste tillgång. Detta är nog en sådan skiva han inte kunde göra när han var 25, det krävs nog både mod och erfarenhet för att kunna skriva dessa låtar.

Skivans kanske bästa låt heter Stjärna som är din och det är en så vacker kärleksförklaring att allting runt omkring stannar av när man hör den. Man inser verkligen att andra artister krånglar till språket när man hör refrängen i låten:

Jag önskar dig allt vackert
för du är det bästa som jag vet



Etiketter: ,

2 Comments:

  • At onsdag, 22 oktober, 2008, Blogger Unknown said…

    fan fan fan är en av de bästa låtarna som finns. trots att jag inte är så mkt för thåström så blev jag alldeles fast för den låten. så få ord i en låt, så stark känsla! me like!

     
  • At onsdag, 22 oktober, 2008, Blogger Jonas said…

    Jag tycker du ska skaffa skivan. Det finns fler låtar av samma klass på den.

     

Skicka en kommentar

<< Home