En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

söndag, oktober 19, 2008

2000-talets bästa svenska-svenska skivor

Jag tänkte nu dra igång en serie i tolv delar med 2000-talets bästa svenska-svenska skivor. Vissa album är nog lite bortglömda, andra är listsuccéer. Reglerna är enkla. Texterna ska vara svenskspråkiga. Endast album räknas (inte ep:s, enskilda låtar osv). En artist får endast förekomma en gång på listan. Alla genrer räknas. Jag väger in två saker: hur mycket jag gillade skivan när den var ny samt hur mycket jag gillar den nu.

Om ett år kommer sådana här listor att hagla eftersom vi då står inför ett decennieskifte. Men jag vill vara ute i god tid så jag börjar lista redan nu!

Etiketter: ,