En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

tisdag, oktober 28, 2008

Anna Järvinen - Jag fick feeling

Plats 10: Anna Järvinen - Jag fick feeling

Inledningen är fantastisk: några snabba slag på bastrumman sen kommer det in en ljus kvinnoröst och bandet kickar igång.

"Åh, jag gick i solen / Utan att sakna nåt / Åh jag gick där mitt i våren, den lyckan var kort / För in kom du, och var vackrare än jag vad jag har sedan sett dig va / Jag låtsas att jag är på väg till dig / och det här, här är tåget som tar mig hem till dig / Åh, det är ok, jag ska bara vara hos dig / Behöver inte titta mot mig, eller säga nånting stort, åh, nej, nej, nej, nej, nej"

Jag fick feeling är en underbar skiva i sin folkpopkänsla. Givetvis sjunger Anna fantastiskt och hon och bandet hade verkligen feeling under inspelningen. Sällan har väl en skiva namngetts så väl som denna? Bandet var inte dåligt heller, hon kompades av Dungen och producerades av Mattias Glavå. Jag har ingen aning om hur man ska kunna följa upp denna succé, men det går säkert. I alla fall om de kommer nära den feelingen som finns här.

Ibland är det svårt höra vad hon sjunger, men det gör inte så mycket. Känslan musiken ger är ju så mycket viktigare.

Jag funderar ibland på hur underbart det skulle bli om Anna och Håkan gjorde en duettskiva ihop. De känns som det perfekta duettparet. Inte som Marvin Gaye & Tammi Terrell kanske, utan mer som Lee Hazlewood & Nancy Sinatra, eller kanske något mellanting. Anna har sagt i intervjuer att hon är stort fan av Håkan så vem vet hur det kan bli i framtiden.

Förra hösten/vintern såg jag Anna och sitt band spela på HG i Linköping. Jag stod på första raden precis vid Annas mick. Det var en väldigt trevlig konsert. Anna stod med händerna i fickorna lite lagom lojt och mös och sjöng så klart oklanderligt. Det var en härlig feeling då, men jag känner mer feeling nu när jag lyssnar på skivan. Och Götgatan är en sådan låt jag inte kan sluta nynna på. "Åh nej, nej, nej, nej, nej."


Etiketter: ,

2 Comments:

  • At onsdag, 29 oktober, 2008, Anonymous Anonym said…

    Åh, jag har tänkt så många gånger att jag ska lyssna på den här plattan, men jag har aldrig kommit för mig.. Men nu, nu känns det som att det kanske är dags! :)

     
  • At onsdag, 29 oktober, 2008, Blogger Jonas said…

    Givetvis är det dags för den nu!

     

Skicka en kommentar

<< Home