En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

söndag, november 16, 2008

I don't like reggae - I love it

Vips sugs man in i en reggaeperiod igen. Det började den här gången med att jag fyndade Bob Marley & The Wailers Kaya för 20 kr på skivmässan nyligen. Bob Marley är sedan länge en personlig hjälte, den historien började med min gamla gymnasieklasskamrat Reggae-Björn som pratade om Bob Marley, Black Uhuru, P3 Rytm med mera. Lättövertalad som jag är gick jag och köpte två olika best of-samlingar med Marley och sen var jag fast.

Sedan dess dröjde det ganska länge innan jag började köpa Marleys album, nu äger jag Exodus, Natty dread, Uprising och Kaya. Fantastiska skivor allihopa! Särskilt Exodus som i dagsläget har en given plats på en topp tio-lista över världens bästa album. Bob Marley & The Wailers är tidernas bästa band, inget snack om saken. Lyssna på samspelet på dessa skivor, hur allting liksom faller på plats, hur musiken tycks skapad från samma stora hjärta.

Mitt favoritskivbolag, brittiska Soul Jazz Records, som i åratal har pumpat ut fantastiska samlingar med gamla reggaepärlor från Studio one-arkiven har stor del i mitt reggaeintresse. Jag äger dock bara Studio one ska och Studio one dj's än så länge, borde köpa flera så klart. (Övriga Soul jazz-grejer jag äger, de fantastiska samlingarna New Orleans funk 1 & 2, Tropicalia, Jackie Mittoo The keyboard king at Studio one samt en axelremsväska.)

Härnäst borde jag fördjupa mig i rootsreggaen tror jag. Med dess långsamt gungande reggae, djupa mullrande basgångar, körer som mässar om Afrika, Babylon, Rastafari, Haile Selassie, Etiopien osv är det en möjligtvis mer svårlyssnad reggae än Marley men säkert lika bra.

Jag måste också slå ett litet slag här för svenska Helt off med Chords och Timbuktu i spetsen som gör lysande reggae på svenska. Ett väldigt underskattat band.

Sist men inte minst måste jag försöka bekämpa attityden om reggae som sommarmusik enbart. "Ingen sommar utan reggae" sjöng Markoolio, men reggae är så mycket mer än att "dricka hemkört och cola i en uppblåsbar pool". Eller rättare sagt, reggae har ingenting med det att göra. Reggae är religion, politik, kärlek och baktakt. Reggae gör sig lika bra på ett rökfyllt dansgolv i midvintertid som någonsin Three little birds på beachen. Men alla har inte fattat det än.

Etiketter: , ,

3 Comments:

  • At söndag, 16 november, 2008, Anonymous Anonym said…

    Hej Jonas.
    Du får bli min nya musikguru. Bra grejer.
    Glöm inte att det är reggaekväll på Trappan (kårhuset i Nkpg) torsdagen den 27 november! Kan bli riktigt bra!
    Sofia

     
  • At måndag, 17 november, 2008, Blogger Jonas said…

    Hej! Musikguru är kanske att ta i, men det är ju kul om man kan inspirera till något. Det är ju hela tanken med att ha en sån här blogg.

    Jag skulle jättegärna gå på reggaekvällen på Trappan, haken är bara att det är en torsdag och med fast jobb så är det ett problem. Och så är det en lockande konsert på HG (Marching Band + Parker Lewis) samt fantastiska Anna Maria Espinosa på Hugos. Och Eldkvarn spelar live och signerar skivor på Skivhugget. Det händer mycket den dagen, mycket att välja mellan... Får se hur jag gör.

    Annars får vi väl ha en privat reggaekväll nån gång framöver.

     
  • At måndag, 17 november, 2008, Anonymous Anonym said…

    Ja jag såg det, den 27 verkar vara the datum.
    Hade med gärna sett Anna Maria igen men plikten kallar så att säga. Sånt är livet!
    Men privat reaggekväll låter inte helt omöjligt! :)
    Ha det fint! Sofia

     

Skicka en kommentar

<< Home