En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

onsdag, november 12, 2008

Mattias Alkberg BD - Tunaskolan

Plats 8: Mattias Alkberg BD - Tunaskolan

Med engagemang är allt möjligt!

Det måste vara den enkla tesen som Mattias Alkberg lever efter. Åtminstone låter det verkligen så när man lyssnar på Tunaskolan. Jag tror inte jag äger någon skiva som där just engagemanget framgår så tydligt. Här handlar det om att ta saker i egna händer, bråka med regeringen, skälla på porrtidningsförsäljare, ransaka sig själv om man tycker någon annan dricker för mycket med mera. Allt detta till kompet av några enkla, raka punkackord och drivande trummor. Jag kan inte ogilla detta.

Ställ till en scen på Telia
släng tårtor på ditt elbolag
kör så det ryker, Don Quixote


Plattan vore förstås ointressant eller i alla fall tråkig om inte texterna lyftes upp av melodierna och bandet. Bandet är verkligen på hugget på alla låtar. Alkberg pressar rösten och jag rycks med till luftgitarr och sång.

Döden byter namn lite då och då
nu heter den som jag och det var dags att gå
men jag är inte borta
jag är bara inte här
det är svårt med begreppen
svårt att hålla dem isär


Nu är inte allt bara slagkraftiga politiska texter. Matti och Angelica är en låt om kärlek och barn. Dock är det inga smöriga stråkar eller djup basröst a la Barry White, det är gnislande gitarrer och smattrande trummor ändå.

Bandet är ju inte först i Sverige med att spela punkrock på svenska, men kvaliteten här är väldigt hög. Alkberg var ju ingen debutant när han gjorde plattan trots att det är den första i hans eget namn. Tidigare hade han ju spelat länge med Bear Quartet.

En sak jag verkligen ångrar är att jag inte upptäckte plattan direkt när den kom, för då spelade bandet på HG i Linköping. Nu finns inte Mattias Alkberg BD kvar så jag kommer nog inte få någon chans att se dem live heller. Tyvärr. De rockade nog fett som liveband.

Nu börjar det bli riktigt tajt om platserna på den här listan. Men Tunaskolan är verkligen värd benämningen "Den åttonde bästa svenska svenska skivan hittills under 2000-talet". Och Alkbergs engagemang på den här skivan är verkligen värd era öron.


Etiketter: ,

2 Comments:

  • At måndag, 17 november, 2008, Blogger Culkin said…

    Såhär innan man går lägger sig kanske man är lite väl lättköpt, men just nu vill iallafall jag ha Tunaskolan högre upp på listan, topp 3 kanske. Ash, huvudet står still.

     
  • At måndag, 17 november, 2008, Blogger Jonas said…

    Testa själv att sätta ihop en sån här lista. Man får överväga varenda placering och vilken skiva som är bättre än någon annan. Men personligen så är Tunaskolan precis så här bra. De kommande placeringarna innehåller ännu bättre musik!

     

Skicka en kommentar

<< Home