En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

måndag, december 01, 2008

Att bo i

Ibland, i vissa stunder av livet och tillvaron, hittar man skivor att bo i. Eller böcker, eller filmer eller vad annat som helst. "I wish I could find myself a good book to live in" som Melanie Safka sjöng i låten Look what they've done to my song ma, som Amanda Jenssen framförde i Idol men som för mig är en Nicolai Dunger-låt.

Jag bor just nu i följande dessa båda saker. Jag kan knappt slita mig, kan inte förstå hur jag hade det förut.

- Frida Hyvönen: Silence is wild. Mästerligt popalbum! Har spelat det nästan non-stop den senaste veckan. Det finns alltid nya aspekter att hitta.
- Per Olov Enquist: Ett annat liv. Vilken språkbegåvning! Hans hantering av orden är glasklar. Det är som när jag för några år sedan (minns ej något exakt tillfälle) insåg att fotot för en långfilm kan vara lika viktigt som manus, skådisinsatser eller regi. Det var något jag inte reflekterat över förut. Enquists språk liksom lyser, det känns så självklart. Och ändå har jag bara läst två kapitel. Jag har definitivt hittat en bra bok att bo i.

Etiketter: ,

1 Comments:

  • At måndag, 01 december, 2008, Blogger Valdemar said…

    Vad roligt att du har upptäckt Enquist. Jag håller faktiskt också på och läser Ett annat liv, jag har hunnit halvvägs ungefär.
    Om du vill läsa fler böcker sen så rekomenderar jag förstås Kapten Nemos bibliotek som jag skriver min c-uppsats om.

     

Skicka en kommentar

<< Home