En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

tisdag, december 16, 2008

Året som gick

Årets läsning
Per Olov Enquist: Ett annat liv
Plura Jonsson: Resa genom ensamheten - Svart blogg och Det ljuva livet
John Ajvide Lindqvist: Människohamn
Martin Kellerman: Rocky 10 år
Jan Gradvall
PSL - Per Sinding Larsen


Stockholm
Upprepade gånger har jag varit i Stockholm på konserter i år. Håkan Hellström, Jay-Z, Gnarls Barkley och senast Timbuktu & Damn!.


Norrköping
Jag tog mig till Norrköping fem gånger och såg Boban Markovic Orkestar, Håkan Hellström, Nina Ramsby Ludvig Berghe Trio, Florence Valentin och Moneybrother.


Sångerskor
Det här är inget nytt, men det är väldigt påtagligt. Jag förälskar mig lätt i kvinnliga sångröster. Jag vet egentligen inte om det är just för att de är kvinnor eller om det är slump. Till exempel tycker jag inte att det har dykt upp alls särskilt många bra manliga sångare säg de senaste fem åren. Jens Lekman och Martin Hanberg i Vapnet är två, men jämför det med Annika Norlin, Anna Ternheim, Anna Järvinen, Victoria Bergsman, Lykke Li, Veronica Maggio och Nina Ramsby. I år hette favoriterna Frida Hyvönen och Katie Melua.


Konserter
Livehösten var galen. Inom loppet av en vecka såg jag tre av mina största idoler: Jonas Kullhammar, Håkan Hellström och Moneybrother. Dessutom i år har jag sett magiska spelningar med Timbuktu, The Hellacopters, Vapnet, Lykke Li, Johnossi, Jay-Z, Boban Markovic Orkestar och Florence Valentin och då har jag förmodligen glömt några. Dessutom har John Doe på HG i Linköping har haft sitt bästa år sedan jag flyttade hit för fem år sedan.


Esbjörn Svensson
2008 var året då Esbjörn Svensson dog. Så orättvist, när Sverige äntligen hade ett jazzband som når långt utanför Sveriges och jazzens gränser.


Spotify
2008 var också året då Spotify kom. På sikt lär den här tekniken med streamad musik förändra skiv- och musikindustrin. Det har bara börjat.


TV
SVT har skärpt musikbevakningen och kört fyra riktigt bra public service-program: Papas kappsäck, Videokväll med Luuk (Janne Josefsson-avsnittet!), Hype och Dom kallar oss artister. Därtill kan vi addera PSL som ju gör public service-bevakning fast på nätet och i bloggform.


My favourite things
Jag köpte bara ett nytt instrument i år (har lagt en sådan begränsning på mig själv, annars skulle jag bli alltför fattig och trångbodd). Det blev ett piano. Men oj vilket bra köp, tiden flyger iväg när jag sätter mig där! Då upphör tid och rum och det ändå som gäller är ton, takt och rytm! På bilden syns också min övriga instrumentsamling: gitarr, ventilbasun, munspel, ukelele och en trumma. Nästa års instrument? Elbas eller en Korg Micro X (googla) är lågoddsare i dagsläget.

Etiketter: