En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

måndag, december 29, 2008

bob hund - Stenåldern kan börja

Plats 2. bob hund - Stenåldern kan börja

Silverplatsen! bob hund!

Det här är inte nästan
detta är precis
du är inte ensam
du är bara envis


bob hund bjuder fler citeringsvärda strofer än något annat band. Alla texter står för sig själva och de allra flesta skulle lätt gå att trycka upp på en t-shirt och sälja i mängder.

Men bob hund är också ett sprudlande energiskt band. En rockorkester där gnisslet är en given medlem, om man säger så.

För min del började kärleken till bob hund just med denna skivan. Då var det 2001, jag var 17 år. Jag åkte från Jönköping bort till Huskvarna för att de hade rea på skivan trots att den var splitter ny. På vägen hem hann jag läsa hela texthäftet och tänkte att det här kommer jag att gilla.

Väljer du olycklig kärlek?
Ingen kärlek alls?


Den sommaren hade jag också turen att få spela för bob hund. Fast det är inte lika stort som det kanske låter. Jag deltog i en liten orkester som var lunchunderhållning på en vägkrog vid E4:an. Vi satt på en liten veranda och spelade. Helt plötsligt viskar trummisen till mig: Är inte det där bob hund?. Jag tittade upp och ser Johnny Essing stå och röka. Lite senare skymtade Thomas Öberg förbi. Det var en märklig händelse, men kul. Men ingen av oss vågade gå fram och prata med dem.

Jag känner ett behov av att gå fram och göra bort mig
jag känner ett behov av att gå fram och berätta allt för dig


Jag samlar ibland mod genom att nynna den strofen i huvudet. Det känns ibland som att det finns ett bob hund-citat för alla situationer. För några veckor sedan, sent på en söndagkväll, smsade jag en vän:

Snart har helgen vecka 48 tagit slut.

Två minuter senare kom svaret:

Det är sent och det dröjer lite till!

Stor nördvarning...

När jag lyssnar på skivan nu inser jag att Ner på jorden är bra mycket bättre än vad jag minns den. Den är en av skivans starkaste låtar, och då är hela skivan väldigt stark! Skall du hänga med? Nä?!, Dansa efter min pipa, Stora tankar i lilla berg- och dalbanan, Och där står du, Sista beställningen, äh, alla låtar är egentligen hits.

Jag har aldrig sett bob hund live, men i maj är det äntligen dags, på Cirkus i Stockholm brakar det loss. Kommer bli mycket fint. Till sist, bob hund har också sagt det sannaste som går att säga:

Det sista som ska tystna är musiken i mitt huvud


Etiketter: ,

1 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home