En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

måndag, januari 19, 2009

Diskmusik

Viss musik lyssnar jag nästan bara på när jag diskar. Johnny Cashs skiva American III har blivit en sådan. Den passar utmärkt med sina sing-a-long-vänliga texter som gör att det går rätt smidigt att diska.

Men det som verkligen slår mig när jag tar fram den skivan är hur deppig den är. Nästan rakt igenom. Han sträcker ut hela sin hand och hoppas att någon räddar honom.

And then I see a darkness
And then I see a darkness
And then I see a darkness
And then I see a darkness
Did you know how much I love you?
It's a hope that somehow you
Can save me from this darkness


Hela skivan är fantastisk och bärs upp av hans sargade, väldigt soulfyllda röst, med ålderns visdom sjunger han om döden, kärlek som inte blev och att han känner sig sviken för att ingen har sagt "Kom in och ät med oss" när han kände sig ensam. Men bäst är nog ändå covern på U2:s One. Flera, flera gånger bättre än originalet. Den smutsiga sidan av texten kommer fram bättre när Johnny sjunger tycker jag. Det är en sådan låt som folk får för sig handlar om lycklig kärlek om man bara lyssnar flyktigt på texten. Precis som med I will always love you med Dolly Parton. Den kategorin av låtar är väldigt tilltalande och enormt starka. Den som inte har hört dem har inte hört mycket. Ta fram Spotify och lyssna direkt. Och den som inte fäller en tår då har inget hjärta.

Etiketter: ,

1 Comments:

  • At måndag, 19 januari, 2009, Anonymous Anonym said…

    Oh jag älskar hans cover av Nine Inch Nails "Hurt" från American IV. Jääävlar alltså. Hur den stiger högt, högt i slutet och Johnnys fantastiskt bräckliga röst. Kan nästan inte bli bättre.

     

Skicka en kommentar

<< Home