En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

söndag, januari 18, 2009

Jussi Björling - O helga natt

Motivering: För en röst som spränger berg.

Alla har nog hört Jussi Björling sjunga O helga natt. Jag vet att några tycker att den är gammal och trist, men jag älskar hur melodin vaggar fram, inramningen, crescendot i slutet på verserna och framför allt Jussis röst.

Han var begåvad med en röst som skulle höras över hela Globen eller Ullevi utan mikrofoner. Han är ju också ansedd som en av tidernas bästa tenorer för hans insatser i diverse operor.

När Jussi kommer till slutet av första versen och ökar i styrka trycks jag tillbaka i soffan av kraften i rösten. Jag tänker på partiet i låten som börjar med "Folk fall nu neder, och hälsa glatt din frihet". Men det är på motsvarande ställe i andra versen som magin verkligen slår in. När han kommer till den sista delen av låten och klämmer i med i ett fortissimo och går upp en oktav i "O helga naaaaaatt" då rycker det till i maggropen och nackhåren ställer sig på ända. Sedan fullföljer han sista strofen minst lika pampigt "Du frälsning åååååååt oooss gaaaav". För mig är det här ett bevis på hur mycket magi man kan skapa med en mänsklig röst!

Lyssna i Spotify
Se på Youtube


Etiketter: ,

3 Comments:

  • At söndag, 18 januari, 2009, Blogger Valdemar said…

    Kul att du uppmärksammar den här. Jag tycker också att den är fantastisk. Håller med om att det bästa i låten är när han går upp i slutet på "O helga naaatt".
    Mer Jussi till folket!

     
  • At söndag, 18 januari, 2009, Blogger Jonas said…

    Mer Jussi till folket definitivt! Jag känner själv att jag vet väldigt lite om hans övriga sånginsatser. Som tur är bjuder Spotify på en hel del låtar för att lindra den bristen. Dags för mig att börja lyssna!

     
  • At torsdag, 22 januari, 2009, Anonymous Anonym said…

    Jag alskaralskar Tommy Korbergs version!! Det ar for mig magi. Lyssnar aret runt. (inte for att Jussi Bjorling ar sa tokig men jag har en thing for Tommy Korbergs rost, en av de basta i Sverige enligt mig).

     

Skicka en kommentar

<< Home