En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

söndag, februari 08, 2009

Psalm 201 - En vänlig grönskas rika dräkt

Motivering: Den vackraste melodi som skrivits i det här landet.

Om man nämner Carl David af Wirsén och Waldemar Åhlén för en musiknörd är sannolikheten cirka noll tror jag att han/hon svarar "Ah, just det, de som står bakom En vänlig grönskas rika dräkt". Inte ens jag själv hade klarat det innan jag researchade för att skriva den här texten. Carl David af Wirsén som har skrivit texten var faktiskt ständig sekreterare i Svenska Akademien, och rätta mig om jag har fel, men på den musikaliska skalan så slår han väl både Horace Engdahl och Peter Englund i och med att han står bakom texten till denna psalm?

Sin lycka och sin sommarro
de yra fåglar prisa:
ur skogens snår,
ur stilla bo
framklingar deras visa.
En hymn går opp
av fröjd och hopp
från deras glada kväden,
från blommorna och träden.


Texten publicerades första gången 1889. Men den melodi man förknippar den med idag publicerades först 1933. Jag tycker den här melodin är det vackraste som skapats i det här landet. Åhlén lär ha skapat melodin inför en skolavslutning och så används den fortfarande så vitt jag minns från min egen skoltid.

Kanske är det den lite ovanligare 6/4-takten som gör det, kanske är det de fina ackordbytenas förtjänst, men säkerligen är det helheten som gör melodin så lätt och "somrig" och så enkel för mig att älska.

Här nedan är länken till Anders Widmark Trios instrumentala inspelning från skivan Psalmer. En något jazzigare version än originalet men väldigt vackert så klart. Med så fint råmaterial går det inte att misslyckas! Anders Widmark är för övrigt känd bland popnördar för att han spelar piano på Moneybrothers underbara tolkning av Brännö serenad från SVT-programmet Album där han också var programledare.

Lyssna på Anders Widmark Trios tolkning i Spotify

Etiketter: ,