En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

måndag, januari 23, 2006

Bäst just nu

1. Jazzen är tillbaka
Efter att ha legat slumrande i ett år verkar jazzen var tillbaka och inte bara till frukost. Några av vårens mest intressanta skivsläpp är jazzrelaterade och att skaffa bättre högtalare var faktiskt ett stort lyft.
2. Åka taxi genom storstäder nattetid
Varför framstår det som så coolt att åka taxi genom storstäder nattetid? Såg två filmer i helgen som har detta gemensamt. I lördags Collateral av Michael Mann där filmen kretsar kring en taxi och två personer under en natt. Thriller är inte min favoritgenre men denna var faktiskt riktigt bra. I söndags blev det Lost in translation (igen) och den börjar ju med att Bill Murray stirrar ut genom ett taxifönster under första natten i Tokyo. Förresten Collateral skildrade också en jazzclub i Los Angeles med följande konversation:
- Jag har aldrig lärt mig att uppskatta jazz.
- Det ligger utanför melodin, bakom tonerna. Det är det oväntade.
3. Gamla låtar - det är bra
Att plocka fram gamla kassettband var ingen dum idé. Jag blir påmind om hur mycket jag spelade in på band när jag var yngre och hur många gånger jag lyssnade på dem sedan.
4. Hello Saferide
Skivan bara växer och växer. Den aspirerar klart på att bli uppflyttad på listan över förra årets bästa skivor.
5. Jenny Lewis with the Watson twins - Rabbit fur coat
Hela albumet finns att hämta på Team loves hemsida. Har bara hunnit lyssna på det två gånger. Schyssta countrypoplåtar men framförallt sjunger Jenny Lewis fantastiskt. Och när vi ändå är inne på ämnet så kan man hämta en spelning med The Roots på deras hemsida, den har jag inte hunnit lyssna på än dock.

Etiketter: , ,