En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

lördag, januari 21, 2006

Kristallkulan

Om man ser till vilka skivor som släpps i vår ser det ganska tomt ut på intressanta popalbum. Kolla listan hos DN. De mest intressanta skivorna som kommer i vår är faktiskt jazzskivor. Från DN:s lista är Nicolai Dungers skiva den jag ser mest fram emot. Euros Childs (sångaren i Gorky's zygotic mynci) soloskiva och Norah Jones sidoprojekt The Little Willies kan bli hur bra som helst eller inte. I övrigt så är det knappt inget på förhand som känns spännande (sånt kan förstås ändra sig efterhand och kommer med stor sannolikhet att göra det). Av skivor som inte är listade där vet jag att Kullrusk och Jonas Kullhammar Quartet kommer släppa nytt (givna köp) och sen ryktas det ju om att Radio dept ska släppa nytt i år. Kommer det inte mycket bra nytt hinner man väl ta igen lite gamla skivor som man inte har hunnit med. Listan över skivor man vill skaffa blir bara längre och längre för varje år nästan. Kvar från 2005 års skivönskelista finns Vashti Bunyan, Yttling Jazz och Torbjörn Zetterbergs Krissvit. I övrigt borde jag se till att skaffa Tom Waits - The heart of saturday night som jag har funderat på att köpa i åratal.

Avslutningsvis ett bra citat av Nicolai Dunger (också från DN):
"- Det största för mig är att människor kan se att jag är på väg någonstans. Att jag är hungrig på att göra nya saker, att de lyssnar och tänker "killen stagnerar inte". Det skulle jag se som en skymf mot musiken."

Etiketter: ,

5 Comments:

  • At söndag, 22 januari, 2006, Blogger Ms Johansson said…

    beth orton i februari, det kommer att bli stort! (man kan tjuvlyssna på http://bethorton.astralwerks.com/

     
  • At söndag, 22 januari, 2006, Blogger Jonas said…

    Jag knappt inte lyssnat alls på Beth Orton innan men låten på hemsidan var rätt bra. Söt video och snyggt omslag också.

     
  • At måndag, 23 januari, 2006, Blogger Ms Johansson said…

    japp. jag kan rekommendera hennes andra platta , "central reservation." och absolut den senaste, "daybreaker" (särskilt låten "daybreaker".)

     
  • At måndag, 23 januari, 2006, Blogger Ms Johansson said…

    eh, jag menar låten "concrete sky"..

     
  • At måndag, 23 januari, 2006, Blogger Jonas said…

    Ordet "knappt" i min kommentar innefattar två låtar. Dels Central reservation (Ben Watt remixen) och dels Concrete sky. Den första säger mig inte så mycket men Concrete sky är fin. Kanske införskaffar nåt album med henne. Ifall det nya får bra mottagande kanske det blir det.

     

Skicka en kommentar

<< Home