En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

fredag, november 17, 2006

Morgonjazz - Freddie Hubbard

Denna morgon har jag lyssnat på Freddie Hubbard, vilken kille! Vid sidan av Miles Davis och Goran Kajfes är han min favorittrumpetare och på sextiotalet gjorde han minst tre bedårande album för skivbolaget Blue note nämligen Open Sesame, Readdy for Freddie och Blue Spirits. Han hade en fantastisk spelkänsla och omgav sig med några av samtidens största jazznamn som McCoy Tyner, Elvin Jones, Tina Brooks, Joe Henderson och Herbie Hancock samt en mystisk congaspelare vid (artist)namn Big Black och den vidunderlige och bortglömde euphoniumspelaren (systerinstrumentet till baryton som jag spelade under mina barn- och ungdomsår, en förminskning av en bastuba kan man säga) Bernard McKinney som senare bytte namn till Kiane Zawadi och han är den ende som jag känner till som spelar just euphonium eller baryton i jazzsammanhang.

När jag gjorde min topp 25-lista över mina bästa skivor satte jag Readdy for Freddie (där finns en låt som heter Marie Antoinette precis som Sofia Coppolas film som har premiär idag) på plats 25 men det är benhårt om Readdy for Freddie är hans bästa album, idag var det Blue Spirits som gjorde störst avtryck. För en längre utläggning om den skivan klicka på Freddie Hubbard-etiketten nedan.

Etiketter: ,

1 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home