En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

torsdag, november 09, 2006

Pengabrorsan - Moneybrother på svenska

Det här med att inte köpa några skivor i November kan spricka snabbt. Idag läste jag nämligen nyheten att Moneybrother ska släppa en skiva på svenska. Klang och jubelfest i Jazzkattens värld! Moneybrother är en av några få vars egen musik och hela hans smak jag litar fullständigt på. 2003 fick han välja skivor själv i Musikjournalen i P3 och där spelade han en helt underbar mix av Bob Marley, Al Green, Nina Simone, Kris Kristofferson, hiphop, punk och soul. Mitt kassettband med den inspelningen håller jag nära hjärtat.

Moneybrother på svenska kan bli hur bra som helst. Svenska är mitt absoluta favoritspråk för musik, vilket borde framgå eftersom jag gillar så mycket svenskspråkig popmusik. Nu har Moneybrother översatt en massa favoritlåtar till svenska och ger ut plattan i egen regi, snabbt inspelat och snabbt utgivet. Ginza har 15/11 som releasedatum, Sonic skrev den 6/12. Oavsett vilket, jag är grym sugen på att höra den skivan. Enda låten som inte är en cover är en julduett tillsammans med Jerry Williams som Moneybrother har funderat länge på att spela in. Första singeln heter Dom vet ingenting om oss i original av Kirsty MacColl som Musikjournalen i P3 premiärspelade ikväll, de gjorde också en liten intervju med Anders Wendin. Förstasingeln låter lovande, lite Eldkvarn- och lite Håkankänslor över låten. Ge mig mer nu!

Uppdatering (10/11): Nu kan man läsa om skivan och lyssna på Dom vet ingenting om oss på Moneybrothers hemsida. Men bäst av allt är att Anders är sugen på att ge sig ut och turnera igen! Välkommen till Linköping säger jag.

Etiketter: