En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

onsdag, november 08, 2006

Hur ska man lyssna på musik? Del 6

Djupdykningar

Jag tror på vikten av att utmana sig själv i sitt musiklyssnande då och då. Det kan röra sig om att utforska nya genrer och nya artister, gå på konserter utan att veta så mycket om bandet som spelar, ta till sig musiktips från kompisar och försöka förstå vad de gillar så mycket med vissa låtar. Men idag kommer det handla om att göra djukdykningar i den egna skivsamlingen.

Jag har bestämt mig för att inte köpa några skivor under hela November (Ja, det är en jättelång tidsperiod för min del) istället ska jag tränga djupare in i mina befintliga skivor, särskilt de som jag nästan har förbisett när jag väl köpte dem. Jag ska också låta iTunes shufflefunktion vara på ofta och se om man kan upptäcka några nya favoritlåtar på så sätt.

Så det blir kanske inga bloggtexter om Magic Numbers nya, Eldkvarns kommande eller Ebba Forsbergs senaste på ett tag i alla fall. Däremot kanske det handlar mer om Bruce Springsteen, Freddie Hubbard, Love, Carole King, Duke Ellington, Graham Nash, David Bowie eller kanske inte. Den som lever får se helt enkelt. Resultatet av en djupdykning kan inte förutspås utan det blir vad det blir helt enkelt.

Etiketter: