En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

söndag, oktober 22, 2006

Legal digital musik

Mitt musiklyssnande har blivit mer digital på sistone. Det finns ett par förklaringar:

  • En ny hårddisk. Den inbyggda hade inte plats för så mycket musik men nu har jag plats i överflöd och nästan alla musik är nu i datorn. 7415 spår, 24.6 dagar, 37.13 GB i skrivande stund, finns några cd-album till, ganska många singlar och sonicskivor och liknande att lägga till. Mina 40 vinylskivor finns inte i digital form än vet inte om jag orkar bry mig om att lägga in dem också.
  • iTunes. Faktiskt mycket bättre än Winamp som jag alltid har kört med tidigare.
  • Min cd-spelare (egentligen en dvd-spelare om man är noga) avger ett svagt läte när man spelar cd-skivor, det är märks inte på mellanhög volym och uppåt, men på låg volym märks det, lite störande och man kan haka upp sig på det lätet.
  • Jag har i liten skala börjat köpa lagliga musikfiler.
Och det är kring den sista punkten jag tänkte spinna vidare. Jag har testat fyra olika legala nedladdningstjänster, Cdon downloads, Klicktrack, Emusic och iTunes Store. De har sina styrkor och svagheter allihop, ingen är så mycket bättre än de andra.

Klicktrack och Emusic säljer vanliga mp3-filer som går att bränna till egna skivor om man vill. Det är bra. Det gör inte Cdon (wma-filer) eller iTunes (m4p-filer) som har sina begränsningar i användningen, Cdons filer går t ex inte att spela i iTunes (inte för mig i alla fall).

Cdon har maxpris på album, 99 kr. Det trevliga är att det gäller boxar också, det finns en del Miles Davis-boxar som kostar åtskilliga hundralappar för att få på cd (då får man ju visserligen ett häfte också) men bara 99 kr för musikfilerna, trots att det kan röra sig om 50-60 låtar. De har ingen nedre begränsning för hur lite ett album kan kosta heller. Jag köpte Miles Davis A tribute to Jack Johnson, två låtar, för 20 kr. Cdon har schysst utbud med ganska mycket man kan önska sig.

iTunes prissättning blir jag inte riktigt klok på, 90 kr verkar vara ett standardpris på album, men vissa kostar 115 kr eller mer. Vissa med färre låtar kostar oftast 9 kr * låtantalet vilket är rätt schysst. Oddjobs nya med 8 låtar kostar 72 kr, vilket är cirka hälften av cd-priset. iTunes har nog ännu bättre utbud än de övriga.

Klicktrack har bättre prissättning. De inriktar sig på svenska independentbolag ska tilläggas och det verkar som att varje skivbolag får bestämma hur mycket deras musik ska kosta. Det kostar mellan cirka 50-90 kr per album vad jag har sett när jag har klickat runt. Om man bara köper enstaka låtar för man betala extra ifall låtarna är långa, det är lite skumt.

Emusic säljer abonnemang som gör att man får ladda ner x antal låtar/månad. Tar man det dyraste som ger 90 fria nedladdningar/månad kostar varje låt bara cirka 2-3 kr. Dock kan man inte spara sina låtar till nästa månad. Jag testade en gratis försöksperiod på två veckor med 25 nedladdnigar och det funkade smidigt men sen avbröt jag mitt abonnemang. Det fanns inte tillräckligt bra musik för att jag skulle vara intresserad att vara kvar. De inriktar sig på amerikanska independentbolag. Så gillar man Lambchop, Detroit cobras, White stripes, Yo la tengo och liknande kan man nog uppskatta sidan rejält. En nackdel är att vissa skivor inte verkar få säljas överallt, jag fick inte köpa Jens Lekmans skiva eftersom jag bor i Sverige och inte Nick Lowes The Convincer heller (jag har den redan på cd i och för sig) men däremot fick jag köpa hans liveskiva Untouched takeaway.

Kommer cd-skivan att leva kvar? Jo, till viss del i alla fall. Jag kommer nog köpa ganska mycket cd-skivor ändå framöver men kommer nog köpa ganska mycket digitalt också, särskilt till exempel om jag skulle köpa Oddjobs skiva hade jag valt iTunes på grund av prisskillnaden plus att själva cd-skivan och fodralet kanske inte är världens mest spännande (vet ej, har ej sett det, men deras första skiva har inte ens ett häfte och inte en enda bild, det finns låtskrivarinfo på baksidan men that's it, det är tråkigt). Nördiga utgåvor (deluxealbum, boxar mm) kommer säkert att finnas kvar till stor del.

När man trodde att cd-skivor skulle erbjuda bonusmaterial i form av texthäften, bilder och kanske extra låtar så tar de legala nedladdnigstjänsterna det konceptet istället. iTunes erbjuer lite bonuslåtar och videos om man förhandsbokar vissa skivor. Och det finns också "Digital booklet" till vissa skivor, nej jag har inte sett sådana, men om det är motsvarande häfte som finns till cd:n så suddas gränsen mellan skiva och musikfil nästan ut för mig. Jag lyssnar nästan enbart via datorn numera. Till frukost startar jag inte datorn och då blir det cd-skivor som plockas fram, annars sker i princip allt via datorn och kan jag bläddra i texthäftet ändå så varför skulle jag köpa skivan?

Jag har egentligen aldrig samlat på skivor, jag samlat på musik. Jag har inte försökt hitta allt från vissa skivbolag eller artister (undangtaget Håkan H). Jag har alltid gillat skivor, att köpa en skiva på stan, komma hem, vara extremt nyfiken på hur det ska låta, bläddra i häftet och sedan inse att man inte var uppmärksam på de två första låtarna för att man tittade på bilderna i häftet och vara tvungen att backa tillbaka och lyssna från början igen. Jag gillar att se mina skivor fortfarande, att kunna ta fram dem om jag vill. Jag gillar inte att flytta dem, jag gillar inte när cd-stället blir fullt och jag måste köpa ett nytt. Jag gillar vinylskivor, de kommer nog att finnas kvar. Det är en helt annan känsla än cd-skivorna men det här skulle inte handla om att hylla vinylen så jag slutar här.

Det man kan fundera på är vilket som har längst hållbarhet, en cd-skiva eller en musikfil? Cd-skivor har väl funnits i sen tidigt 80-tal tror jag och de kanske inte är spelbara för all framtid, jag vet inte. Musikfiler kommer nog alltid att vara spelbara rent tekniskt men man kan ju drabbas av en datorkrasch och då kan man vara kokt om man hade all musik där. Sedan är det ju inte skrivit i sten att iTunes och iPod kommer vara det gigantiska alternativet för all framtid och iTunes Stores filer är så vitt jag vet bara spelbara i iTunes och iPod, så vad händer med dem om något annat alternativ tar överhanden på marknaden? Man vill ju inte köpa samma musik två gånger.

Sen kan man ju fundera på prisnivåerna. Vad är rimligt? 9-10 kr för en ny låt? Ja, säger jag. 90 kr för ett album? Ja, fast mer än 100 kr tror jag inte är hållbart. Kanske borde gamla skivor kosta mindre? 90 kr för Justin Timberlake men 60 kr för Dean Martin vore schysst. Emusics priser är så klart bra men då måste utbudet breddas mer och innehålla världsstjärnorna också.

Ett plus i kanten för musikfiler är ju så klart att man slipper vänta på att skivan dyker upp i brevlådan och att man slipper betala fraktavgift för att få hem sina skivor.

Hur ska det gå? Vad säger ni?

Etiketter:

1 Comments:

  • At tisdag, 24 oktober, 2006, Anonymous Anonym said…

    Jag köper fortfarande rätt mycket skivor och laddar ganska sällan ner någonting. Men jag funderar på att börja med lite legal nedladdning också.

    Annars tror jag att LP-skivan har större chans att överleva än CD-skivan. Många, även jag, tycker att det är mer känsla i att sätta på en LP-skiva medan CD-skivor bara är omständiga jämfört med mp3.

     

Skicka en kommentar

<< Home