En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

fredag, september 29, 2006

Fredagskvällens tv

Det är lite komiskt att Mogge (ena programledaren i Idol) eller Masayah som han kallar sig när han släpper skivor är att han faktiskt har gjort en låt som heter Felicia, precis som en av deltagarna i Idol.

"Jag vill ha mer av dig Felicia

jag vill lära känna dig igen
/.../ jag kommer nog aldrig förstå
att det aldrig nånsin blev vi två"
(Masayah - Felicia)

Undrar om de kommer nämna det faktumet i tv nån gång eller om hon vet om det. Ikväll kom jag på att jag faktiskt har låten Felicia på cd-singel, en av de senaste (sista?) cd-singlar som jag har köpt. Det är ju inte så ofta man gör det nuförtiden även om jag samlar alla Håkan-singlar. Man börjar inse att man är en hopplös skivsamlare när man hittar små cd-singlar med låtar som aldrig blev hittar inspelade av en tv-programledare och som man inte har lyssnat på på jättelänge. Det "allvarligaste" tecknet på att mitt skivsamleri är ganska stort var att jag nästan köpte en skiva som jag redan ägde. Det var på Åhléns en gång som jag hittade Omslag: Martin Kann med bob hund bland reaskivorna och tänkte "Wow, Martin Kann, bara 69 spänn!" men jag avstod och sen när jag kom hem såg jag en bekant skiva i skivhyllan, oups, Omslag: Martin Kann...

På tal om Håkan är det ju förstås jättetrevligt att Musikbyrån live sänder en av hans konserter fast Svt är på tok för snåla i och med att programmet bara är trettio minuter. 45 minuter eller en timme hade gjort varje artist mer rättvisa. Nu blev det fem låtar och jag ska inte klaga så mycket men jag vill ju ha mer. Eftersom tv-högtalarna är för klena fick jag sitta på golvet framför tv:n för att komma lite närmare konsertupplevelsen, på två sätt.

Åter till Idol, det enda faktum som är skrivit i sten så här långt är att tjejerna totalt utmanövrerar killarna i tävlingen. Tjejerna är i stort väldigt mycket bättre än killarna och gjorde betydligt bättre låtval. Varför gillar idolkillar gamla pojkbandsstjärnor som Brian McFadden och Robbie Williams (även om han har vuxit ur sin pojkbandsroll rejält)? Och Lenny Kravitz?! är han cool? Plus dock till Dannys låtval (Blame it on the boogie med Jackson Five). Undrar vem som åker ut ikväll?

Etiketter: , , ,