En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

onsdag, september 27, 2006

Doktorn, snälla doktorn

För 30 år sedan spelade Agnetha Fältskog in en låt som låter så mycket 2006 och så mycket Veronica Maggio att det nästan är komiskt. Veronica var förmodligen inte ens född då och har kanske aldrig hört Agnetha Fältskogs låt Doktorn men sen jag kom att tänka på denna koppling mellan dem så kan jag inte sluta att tänka på hur bra coverversion Veronica Maggio skulle kunna göra av Doktorn. Om man kapar bort den något överflödiga orkestreringen i originalet och istället bara kör med ett enkelt funkkomp och lite mer attityd i rösten så skulle det nog blir riktigt coolt tror jag.


"Har försökt dra ner konsumtionen
men situationen är har blivit prekär
förr i världen räckte ett i veckan
nu blir det minst två om dan ungefär
jag är nog ett hopplöst fall

men snälla doktorn
mm doktorn
har försökt med snask men jag blir tjock som en gris
doktorn
mm doktorn
snälla hjälp mig på nåt vis
åh doktorn"
(Agnetha Fältskog - Doktorn)

Vad hennes beroende är som hon söker hjälp för är väldigt oklart men man får reda på att det inte är varken cigaretter eller tabletter. Sedan får man fantisera och gissa själv. Men hur som helst, en låt som innehåller rader som "har försökt med snask men jag blir tjock som en gris" är svår att motstå.

Etiketter: , ,