En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

fredag, september 15, 2006

Sonic 30

Nya numret av Sonic kom idag, alltid lika trevligt.

Och trevligast av allt var så klart den stora artikeln om Jim Ford. Jag listade förra året Harlan county som en av årets bästa låtar (trots att den är från 1969 så var den ofta spelad här hemma) men jag lyckades inte att få tag i särskilt mycket mer information om Jim eller om hans enda album. Ett album som inte tycks att gå att få tag i annat än i begagnad form. Jag har fortfarande bara hört låten Harlan county och inget mer men nu är förväntningarna på skivan (om jag hittar den) mycket högre än tidigare. Jag upptäckte Harlan county på Country got soul vol 2 efter att Moneybrother-Anders hade spelat just den låten i sitt sommarprogram. Artikeln om Jim Ford var precis som jag vill att musikartiklar ska vara: passionerad, välskriven, informativ och uppmuntrande att lyssna på själva musiken bakom (även om artiklar om artister som jag inte vanligtvis lyssnar på också kan vara väldigt bra).

I ett slag blev jag också 149 kr eller så fattigare. "Det fungerar utmärkt. Detsamma gäller Sades "It's only love that gets you through" som heter "Och nu gör ingenting ont" och inleder skivan." (Recension av Nina Ramsby & Martin Hederos - Jazzen) Världens kanske tjugonde (förmodligen högre om jag gjorde min lista idag) bästa låt tolkad på svenska!

Sedan har jag inte hunnit längre. Men en sak som jag saknar lite. I Sonic 18 skrev Billy Rimgard att Stina Nordenstams skivor tar tid att uppskattas (jag instämmer) och att han skulle återkomma i Sonic 30 och skriva mer vad han tyckte om "konstverket" The world is saved. Hade varit kul att veta vad han tycker nu, då fick den en åtta i betyg. Recensionsbetyg är inget som behöver vara konstant för all tid utan borde kunna revideras som man vill tycker jag (vilket ju är lättare på internet än i tryck förstås men ändå).

Etiketter: , , , , ,