En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

söndag, augusti 20, 2006

Jag måste hejda mig

Va? Vad håller jag på med?

Måste bara ägna lite tid till att reflektera över min musikkonsumtion hittills det här året. Jag har tidigare klagat på att det inte har släppts så många bra skivor 2006 men att min huvudsakliga lösning på det hela skulle stavas (svensk) sextiotalsmusik är ganska märkligt. På nåt sätt kan jag tycka att man borde ägna merparten av sin musikkonsumtion åt ny musik samtidigt som man kollar lite bakåt i historien. Det här året har blivit ungefär tvärtom men vad gör väl det?

Vad jag har ägnat mig åt i stora drag:
Evert Taube
Monica Zetterlund
Svante Thuresson
Agnetha Fältskog
Olle Adolphson
Simon & Garfunkel
Miles Davis
John Coltrane
Sammy Davis Jr
The Supremes
Dinah Washington

Hur många bra skivor har det släppts 2006? Sa nån The Knife? Förstasingeln föll mig inte på läppen så sen brydde jag mig inte om albumet. The Concretes? Den skivan har jag och den är ok men inget albumspår är lika bra som Chosen one som var anledningen till att jag önskade mig skivan till födelsedagen. The Radio dept? Jag såg dem live och det var schysst men albumet har jag inte kollat upp, gillar dem bäst i mindre doser som på deras ep:s Pulling our weight och This past week.

Bra saker från 2006:
Lily Allen
Jonas Kullhammar Quartet
Miriam Aïda
Hello saferide
Håkan Hellström (singlarna alltså)
Kanye West (dvd:n)
Moserobie Jazz Manifesto
The Beautiful south

Besvikelser:
Nicolai Dunger
Paul Simon

Förhoppningar:
M Ward
Lambchop

Etiketter: