En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

onsdag, augusti 09, 2006

Om jag hade ett sommarprogram skulle jag spela...

Del 2 av 2.

Per Myrberg - Brittisk ballad
En ganska okänd taubepärla. Taube - den störste svenske låtskrivaren nånsin. Och en låt som slutar med raden "Fast du svek mig Alice älskar jag dig än" kan jag inte motstå.

Eldkvarn - Konfettiregn
Det här har inget med Håkan att göra, han hörs ju knappt. Nej här är det Eldkvarn själva som får glänsa och det deras bästa stund såvitt jag vet. Redan från inledningen fattar man att detta är en låt som inte går av för hackor.

"Det fanns prickar på din klänning
och ditt skratt sjöng nio liv
jag flög för nära solen
du blev mitt favorittidsfördriv
och du visade mig stjärnor
och jag gav dem nya namn
vi tog plats i Karlavagnen
och tankade champange"
(Eldkvarn - Konfettiregn)

The Latin kings - Tack Gud
Om jag vågade skulle jag prata om religion och tro och förklara min ställning och detta är den låt som bäst förklarar vad jag tycker och tror på. Skulle kunna välja Freddie Wadling - Blott en dag eller Kanye West - Jesus walks men TLK är nog förstavalet ändå. En låt som faktiskt förklarar lite om mig som person vilket inte nödvändigtvis de andra låtarna på den här listan gör, de är mest av allt underhållning.

Jonas Kullhammar Quartet - Hitman
Bästa spåret från Son of a drummer. Ren, pur jazzglädje och partystämning på 8 minuter och 17 sekunder.

Svante Thuresson - Sommarflicka
Denna låten skulle få avsluta hela programmet innen avslutningsvinjetten spelas. Alla somrar har sin sommarflicka men Svante är den enda som har gjort en låt om det.

"Vem gav dig två kyssar i maj?
Vem gav dig tre tusen i juni?

Sommarflicka
Om alla timmar frös i december
jag ändå gav dig kyssar i maj."
(Svante Thuresson - Sommarflicka)

Etiketter: , , , , ,

1 Comments:

  • At lördag, 28 juni, 2008, Anonymous Anonym said…

    Det där stämmer inte alls, det där om Svante Thureson. Han framförde den såklart, men text och musik står Pugh Rogefeldt bakom.

     

Skicka en kommentar

<< Home