En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

tisdag, augusti 01, 2006

Om jag hade ett sommarprogram skulle jag spela...

Detta blir del 1 av 2 som kommer handla om vilka låtar jag skulle spela ifall jag hade ett eget sommarprogram i P1.

John Coltrane - Softly as in a morning sunrise
För att det spelas för lite jazz och för att Coltrane är Coltrane och att jazz blir inte bättre och att McCoy Tyners tre minuters inledande pianolsolo är löjligt läckert. Varenda gång.

Kathryn Williams - Hallelujah
Många sommarpratare väljer att spela Hallelujah men ingen så vitt jag vet har valt Kathryn Williams version som slår alla versioner som jag har hört. Nina Persson har ett bredare register därför gillar jag henne mer men det finns ingen som sjunger "varmare" än Kathryn.

Lily Allen - Littlest things
Hela albumet är som definitionen på "Bäst just nu". Det kanske inte är bäst ens om två veckor men just nu, alltså just nu är Alright still bäst. Och Littlest things är typ bäst av de bästa. Raderna om att pojkvännen höll hennes nervösa hand när hon presenterades för hans kompisar är bara så bra.

Håkan Hellström och Sveriges radios symfoniorkester - Möte i monsunen
För att tillgodose två, tre eller kanske fyra generationer lyssnare. Möte i monsunen är alltså Evert Taubes låt som Håkan Hellström och Sveriges radios symfoniorkester spelade i Berwaldhallen i våras och kommer göra tre nya konserter i september. Och i orkesterversion blir det verkligen den halsbrytande låt som det faktiskt är.

Beach boys - Wouldn't it be nice
Jag skulle kunna snacka nånting om att det är två av de finaste minutrarna som mänskligheten någonsin har åstadkommit men ord räcker inte särskilt långt när man har en låt som Wouldn't it be nice. En låt om att vilja vara två. Skulle inte det vara trevligt?

"Happy times together we've been spending
I wish that every kiss was never ending"
(Beach boys - Wouldn't it be nice)

Etiketter: , , , , , ,

1 Comments:

  • At tisdag, 01 augusti, 2006, Blogger Jonas said…

    Jag tror inte den inspelningen finns på nätet. P4 sände ett en-timmas sammandrag från konserterna strax efter att de hade varit, nån gång i april alltså, jag lyckades fånga det på min mp3spelare som tur var. Jag skulle kunna fixa en skiva till dig med den inspelningen om du vill.

     

Skicka en kommentar

<< Home