En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

måndag, juli 31, 2006

Strö lite socker på mig

Funken styr våra steg!

Alla med minsta intresse för hiphop i allmänhet och Timbuktu i synnerhet bör bege sig till Timbuktus hemsida och ladda ner videoklippet med låten Strö lite socker på mig från dvd:n Funken styr våra steg. Makalöst. Jag har inte dvd:n men vill väldigt gärna ha den.

En viktig insikt för Timbuk måste ha varit när han insåg att man kan använda akustisk gitarr när man rappar vilket ledde till låtar som Gott folk, Jag drar och för all del The båtten is nådd med flera. En ännu viktigare insikt måste ha varit när han bestämde sig för att slå följe med bandet Damn! ut på vägarna. Allt blir så mycket roligare när man är flera.

Jag har bara sett dem live en gång men det är ändå en av mina finaste konsertstunder nånsin. Det var på kalasturnén 2003 (Magnus Carlson, Marit Bergman, Lars Winnerbäck, Timbuktu med Damn! och Håkan Hellström, smaka på den uppställningen, bättre går knappt att få) och Timbuk var näst sist ut på plan och mörkret hade lagt sig när konserten började. Jag kände till Timbuktu innan och var inställd på en schysst konsert men jag hade ändå tappat hakan när konserten klingade ut. De såg ut att ha så vansinnigt kul på scenen. Och när de använde blåset från Chi-lites Are you my woman (tell me so) / Beyonces Crazy in love till Jag drar tog det direkt förstaplatsen på min lista över oförglömliga livelåtar jag sett och har ohotat stannat där sen dess.

Etiketter: ,