En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

onsdag, augusti 23, 2006

Late orchestration

Vi måste börja lite lätt med Lokkos senaste krönika. Lokko är ju nästan alltid läsvärd men i den senaste slog han verkligen huvudet på spiken. Läs bara det här utdraget om en Los Lobos-konsert.

"Ögonblicket när David Hidalgo trär på sig dragspelet, Nick Hornby börjar dansa i kortbyxor (och en t-shirt med texten Born To Read) framför oss och Mats ler det där leendet man bara ler sekunden innan man inte har något annat val än att fuck the consequences och spontant börja spela luftdragspel." - Andres Lokko, Allt motsånd är lönlöst

När Kanye West rappar på Late orchestration-dvd:n verkar det som om att han själv ler det där leendet över sin egen musik nu när alla bitar faller på plats. Han uppträder på Abbey Road tillsammans med en kvinnlig stråkorkester (klädd i svart med röda masker för ögonen) samt en dj och några gästartister inför 300 handplockade fans och ingenting skulle få förstöra den kvällen. Det märks redan i första låten Diamonds from Sierra Leone där allihopa på scenen tar i från tårna men det märks ännu tydligare efter låten där han förklarar att han behöver publikens stöd för att de inte ska "mess up my dvd".

Sen bär det av i rasande takt.

Hitlåt på hitlåt klaras av och allt låter perfekt, Kanye är på topp iförd en gnistrande kostym, gästartisterna blir bifigurer, publiken hjälper till och det ända man kan invända mot är att det är en för kort konsert. Men allt som framförs har aldrig låtit bättre (även om jag inte kan sluta tänka på hur det skulle låta om han kunde ha en lika stor blåssektion också).

Bara fyra låtar från College dropout (Through the wire, The new workout plan, All falls down och Jesus walks) men till skillnad från vad jag länge har trott så är låtmaterialet på Late registaration i princip lika bra. Gone, Late, Drive slow m fl som jag har förbisett glimrar precis lika mycket som Diamonds from Sierra Leone, Gold digger och Touch the sky.

Jag är inte extremt insatt i hiphop men säg mig den som vet: har det släppts något som är lika bra som Kanye sen Jay-Z tackade för sig? (Det enda jag kan sakna på dvd:n är Jay-Z i Diamonds from Sierra Leone, den versen han gör i remixen är den bästa hiphopvers jag har hört. Istället blir det Kanyes egen version som ju också är bra men inte i närheten av remixen.)

Precis som att allt på konserten är finslipat - både musikaliskt och visuellt - så är dvdomslaget till den begränsade upplagan också finslipad, det är nämligen klätt i siden.

Och för att återknyta till att spela luftdragspel vet jag att en skiva/dvd/konsert/film/whatever är grymt bra när jag kommer på mig själv att sitta och fånle, i det här fallet framförallt för de briljanta detaljer som harpaspelaren gör på precis rätt ställen i musiken. Plus att jag själv sitter här hemma och "throw your diamonds in the sky if you feel the vibe" (tumme mot tumme, pekfinger mot pekfinger över huvudet). Bra musik gör sånt utan att man själv har en aning om det. Kanye loves it. I love it.

10/10

Etiketter: ,