En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

fredag, september 08, 2006

Hur ska man lyssna på musik? Del 5

Musik i mataffären

Att ta med sig sin mp3spelare till ICA Maxi eller motsvarande kan förgylla detta halvspännande arbete och bli till en färgsprakande upplevelse. Idag gick jag bland kaffepaket och tvättmedel med cd 1 från The house that Trane built i lurarna (min sjätte bästa skiva, trots att det är en box och med världens kanske näst bästa låt: John Coltrane - Greensleeves), alltså helt fantastisk underbar jazzmusik och när den tog slut fortsatte det med mina favoritlåtar med Monica Zetterlund. Jag dansade fram genom butiken och kom ut ganska lycklig istället för ganska utmattad som kan vara fallet annars. Det är så skönt att stänga ute folks kommentarer typ "Var finns bakpulvret?", "Det står att den här ska kosta 17.90 i reklambladet men på hyllan står det 18.90" och sätta sin tilltro till Coltranes saxsolon och Monicas fraseringar istället. Jag kan tänka mig att jag beter mig lite konstigt när jag går omkring så där med musik i lurar, jag rör mig i takt till musiken till skillnad från de andra. Men so what om det ser knäppt ut, jag har ju kul när jag går där och det verkade jag nästan vara ensam om idag.

Etiketter: , , ,