En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

tisdag, oktober 03, 2006

Höstjazz - Jazzhöst

Det kommer att bli en fin höst.

Koops album släpps imorgon och dyker förhoppningsvis upp i min brevlåda redan imorgon. Jazz med karibiska influenser, mmm. Lyssna lite på Myspace eller deras egen hemsida. Och missa inte videon till Come to me!

Musicmusicmusic släpper snart nytt också med musiken som ingick i en teateruppsättning av Macbeth, kanske kan bli bra. Jag har hittills inte köpt någon skiva från Kallerdahls skivbolag Hoob även fast recensioner och smakprovsmp3or har tilltalat mig mycket så jag har lovat mig att "nästa gång" ska jag slå till. Så varför inte denna gång?

Moserobie utlovar nytt album med Håkon Kornstad & Håvard Wiik. Deras första platta Eight tunes we like skrev jag lite om här. Om nya skivan kommer i höst eller ej har jag dock ingen aning om.

Jazz eller ej men Sveriges bäste basist Torbjörn Zetterberg har gjort slag i saken och har realiserat sina singer/songwriterdrömmar som han har nämnt i nån intervju nångång nånstans. Folke kallar han sig och det låter rätt schysst.

Imorgon spelar Andreas Gidlund Quartet på Flamman här i stan. Ska bli skoj.

Just nu är jag jättekär i Natt i en stad med Nina Ramsby & Martin Hederos som finns att lyssna på på Myspace. Mmm, ny och spröd jazz med sång på svenska är inte varje dag man hör. Från början var det tänkt att deras album skulle komma imorgon också men det har blivit uppskjutet till nästa vecka. Mina vänner, det känns som om Jazzen med Nina Ramsby & Martin Hederos kan bli årets album, så förhoppningsfull är jag. Lyssna på Natt i en stad och de andra låtarna nu och läs sedan recensionen i Sonic.

Det kommer att bli en fin och svängande höst.

Etiketter: , , ,