En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

lördag, september 30, 2006

Björns vänner - En kärleksförklaring

I torsdags såg jag David & The Citizens på HG och visst var de bra. Lite tråkiga på skiva men absolut inte tråkiga live. Jag såg dem som förband till Håkan Hellström i Huskvarna Folkets park 2002 också. Men under stor del av torsdagskvällens konsert tänkte jag på hur gärna jag skulle vilja se Björns vänner live. Björns vänner delar ju två medlemmar med D&TC, David som ju sjunger och spelar gitarr i D&TC spelar trummor i Björns vänner och Conny spelar bas i båda banden.

Björns vänner är i mitt tycke ett av Sveriges bästa popband.

Visst är låtarna av ganska ojämn kvalitet men de bästa är alltid förträffliga och det finns rätt många sådana, utspridda på deras olika album och ep:s. Liveskivan Live på Chokladfabriken som bara finns att tillgå på mp3-butiken Klicktrack är deras höjdpunkt och det som bäst visar hur bra de är. Och den är så klart anledningen till att jag vill se dem live också.

Vad är då grejen med Björns vänner? Varför behöver de en kärleksförklaring? Många kanske stör sig på Richards sångröst och det allmänt halvproggiga soundet och texterna, men i min värld är det framför allt texterna som är deras styrka. De är skrivna på ett sätt som, mig veterligen, inget annat svenskt popband skriver sina texter på. Det är raka formuleringar på gränsen till att bli för mycket men det är sällan som det blir det. Och de har nästan fler oneliners än bob hund.

"Jag klarade sätta tretton fel, är skyldig två miljoner nu till Tipstjänst."
(Björns vänner - Alexander Lukas)

"Jag tycker om att se / den första gången jag blev medveten om kvinnor var på glansiga blad."
(Björns vänner - Vad ska jag med ett foto på dig?)

"Jag ber en tjej att flytta sig och hon flyttar sig."
(Björns vänner - Mörkröda tomater)

"Revolutionen kräver bara att ni inte åker hem"
(Björns vänner - Åkrar och himmel)

Det handlar ganska mycket om tjejer men inte på det sätt som t ex Håkan skriver på utan mer om all osäkerhet som kan infinna sig. Det är ganska mycket oglamorösa vardagsbetraktelser. Det handlar också ganska mycket om att "hitta sig själv" vilket jag tolkar som en av anledningarna till att Richard flyttade till London för att plugga Alexanderteknik (enl uppg från dagensskiva.com) vilket ju också är anledningen till att bandet ligger på is. Jag vill inte tro att de har splittrats eller upphört, de har trots allt släppt skivor efter hans flytt och gjorde så sent som i augusti en spelning med lite nytt material. Åter till deras texter. De är ofta både finurliga och roliga, ett exempel:

"Jag är kär i Anna Vennergren
år tvåtusen noll nio tjugo två blåa ögon och svartkrulligt hår
en främling för mig så nära inpå

Jag torkar mig med en möglig handduk
och hon gned sin nästa mot min hud och sa:
du jag gillar den lukten som du har
luktar svamp, luktar jord, luktar gott luktar bra."
(Björns vänner - Anna Vennergren)

Om det finns någon textförfattare som är i närheten är det Thomas Öberg i bob hund. Jag brukar säga att bob hund är det band som jag inte har sett hittills som jag helst skulle vilja se live. Som nummer två brukar jag säga The Hives och nu tror jag att Björns vänner skulle bli nummer tre. Och precis som bob hund också verkar vara på väg tillbaka i och med stockholmsspelningen nyligen så kan man bara hoppas att Björns vänner kommer tillbaka nån gång. Ett visst antal fans finns det nog. Inte så många kanske men desto mer hängivna.

På skivan Live på Chokladfabriken säger Richard som introduktion till Vad ska jag med ett foto av dig: "En låt som heter, Vad ska jag med ett foto på dig, om inte gillar den, den är rätt lång, kan man gå och kissa". Finns det några andra band som skulle säga så?

Björns vänner har också haft den goda smaken att spela in en cover på Smokey Robinsons The tracks of my tears kallad Ser jag ut att må bra? sånt kan jag förstås inte motstå.

Låten Åkrar och himmel brukar av andra fans rankas som deras mästerverk och den speglar på många sätt både vad som vissa gillar med Björns vänner och vad övriga ogillar. Det låter lite progg och texten är nästan väl ärlig när han berättar att han kallar henne stumpan ibland. Men det är samtidigt det som gör dem lite unika i den svenska popmyllran för tillfället.

Jag har ingen aning vilka planer Björns vänner har för framtiden, och nu verkar deras hemsida vara nere också, men man kan bara hoppas att de snart är tillbaka och släpper skivor och spelar live. Jag vill så gärna se dem. Tills dess, en kärleksförklaring från mig till Björns vänner.

Etiketter: , ,

2 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home