En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

lördag, oktober 28, 2006

Skivmässa 28/10 2006

David Bowie - Heroes
Graham Nash - Songs for beginners
Van Morrison - Astral weeks
Nick Lowe - The rose of England
Michael Jackson - Thriller
Miles Davis - Jack Johnson
Frank Sinatra - Come fly with me
Frank Sinatra - Strangers in the night
Frank Sinatra - In the wee small hours
Duke Ellington - Peer Gynt/Suite Thursday
Burt Bacharach - Make it easy on yourself
Sade - Promise
Lill Lindfors - Du är den ende
Simon & Garfunkel - The concert in Central Park
Donald Fagen - The nightfly

Summa 280 kr inklusive inträde. 15 skivor (vinyl), snittpris: 18.7 kr/skiva.

En del nya skivor med gamla favoritartister, en del impulsköp mycket på grund av omslagen och en del bara för att de var billiga. Har hunnit lyssna på Heroes (verkar vara riktigt bra), Astral weeks (liten besvikelse men The way young lovers do är en av världens bästa låtar, fast det visste jag redan innan), Songs for beginners (Graham Nash är en ny bekanskap för mig men det lät mycket lovande), Come fly with me (Frank är alltid Frank, nu har jag fem Frank Sinatra-skivor vilket gör honom till delad tredje plats i antalet skivor i min samling. Jag har också fem skivor med Jonas Kullhammar Quartet. Sju skivor med Miles Davis och åtta skivor med Nicolai Dunger).

Skivmässor är kul. Gamla män säljer skivor till unga män, typ. Jag vet inte vad det beror på men intresset för skivmässorna i den här stan är stort. Skivindustrin kanske inte säljer så mycket nya skivor men de som redan är sålda en gång kan nog byta ägare ett antal gånger, så intresset för musik är det inget fel på. Vinylskivor har något magiskt över sig. "Det kommer alltid nya generationer som vill höra Iggy skrika" som jag har för mig att Thomas Öberg i bob hund så pricksäkert uttryckte det. Jag gillar särskilt när man kan fynda skivor för 10, 20 kr/st då blir det att man plockar på sig ganska många. Man får väl räkna med några snedsteg varje gång men kostar de bara 20 kr så är det inget problem. Den dyraste skivan jag köpte idag var Heroes, den kostade 60 kr. Stod och fingrade på Marvin Gaye & Tammi Terrells andra duettskiva som kostade 75 kr men avstod, kanske en annan gång.

Etiketter: , , , , ,

1 Comments:

  • At söndag, 29 oktober, 2006, Anonymous Anonym said…

    ja det är kul med skivmässor!
    Du verkar ha hittat en del, jag har bara hört The concert in central park av dom där men det är säkert mycket som är bra.
    Sist jag var på en skivmässa fyndade jag en dubbel-lp med the supremes för tjugo spänn och en jättegammal radioinspelning med bruce springsteen, innan han släppte sin första skiva (den är inte så bra men kul att ha ändå).

     

Skicka en kommentar

<< Home