En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

söndag, mars 23, 2008

Hunden från havet når himlen

Skulle bara säga att El perro del mars senaste skiva är underbar. För att vara en popskiva är den kanske lite udda. Men om man som lyssnare har viss erfarenhet av klassisk musik och kyrkomusik är From the valley to the stars en solklar koppling mellan Bach, Lina Sandell-Berg och The Supremes. Det låter kanske konstigt men jag vet inte när jag senaste sprang på en så vacker svensk skiva. Klangerna och tonerna är lika välavvägda som Jan Johanssons och Georg Riedels diton på Jazz på svenska.

I låten Happiness won me over når El perro del mar himmelriket. Tonerna svävar från rösten och instrumenten rakt upp i det blå.

Etiketter:

3 Comments:

  • At söndag, 23 mars, 2008, Blogger Valdemar said…

    Instämmer verkligen. Bästa skivan i år, än så länge i alla fall. Snart kommer ju Håkans skiva och den kanske slår ut den.

     
  • At lördag, 29 mars, 2008, Anonymous Anonym said…

    En skiva med låtar som man gillar första gången man hör dem. Detta är något som alltid gör mig suspekt.
    Mycket riktigt så tycker jag inte plattan håller i längden, låtarna är så lätgreppade och liknar varandra så mycket att man tröttnar både på låtarna och hela soundet.
    När jag ser tillbaka på 2008 så kommer det räcka med en låt för att hela skivan ska ha fått tillräckligt med uppmärksamhet.

     
  • At måndag, 07 april, 2008, Anonymous Anonym said…

    Kan inte säga emot!

     

Skicka en kommentar

<< Home