En midsommarnattsdröm

"Och en skivaffär i centrum som ett hål genom kulissen ut i verkligheten, drömmen. Ut till färgerna man bara ser på bio" - Lars Winnerbäck

lördag, februari 02, 2008

Bäst just nu

Veronica Maggios nya singel Måndagsbarn är det bästa nya svenska jag hört på mycket länge. Den är precis så härligt sextiotalssouldoftande att man kan sitta och le genom hela låten. Jag faller direkt. Det finns någon slags omedelbarhet i den sortens musik som talar direkt till mitt hjärta. Inga omvägar via hjärnan, det är inte hip musik, inga musikteorier som ligger bakom. Bara soulkänsla, stråkar, tamburiner, bas och mycker mer. Dessutom sjunger Veronica fruktansvärt bra. Man kan lyssna lite på hennes myspacesida, annars brukar P3 spela den ganska ofta nu. Egentligen är den ju precis allt vad Amanda Jenssens debutsingel borde ha varit men inte blev.

En grupp som nog kommer bli hajpade i vår är göteborgska duon Pacific. De började väl i och för sig hajpas redan förra sommaren då de släppte en av 2007 års bästa låtar, Sunset blvd. En magnifik modern poplåt som lånar versmåtten från Isley brothers gamla soulklassiker This old heart of mine. I höstas bjöd de på en av förra årets bästa konserter. Båda bandmedlemmarna framme på scen med laptop, nån synth, en sångmikrofon, ljuseffekter och kanske lite till, det kanske låter som en platt beskrivning men låtarna bjöd verkligen upp till dans. Jag minns särskilt en som borde hetat Do it, texten gick bara "Do it, do it, do it..." om och om igen. Jag hittar ingen låt med namnet Do it på låtlistan till kommande albumet Reveries, jag hoppas bara att den går under ett annat namn. Albumet kommer 27/2.

Etiketter: , ,